- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Fjerde Bind /
375

(1920-1926) Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

375

ikke i Forhold til sit Andet. Dette skeer i Driften. Men da
Dristen ikke er Jnstinkt eller blot Instinkt, har den eo ipso
et 78209 hvilket er Propagationen, medens det Hvilende er
Elskoven, det reent Erotiske. Aanden er endnu bestandig ikke
sat med. Saasnart den sættes, ikke blot som constituerende
Synthesen, men som Aand, saa er det Erotiske forbi. Det
høieste hedenske Udtryk herfor er, at det Erotiske er det Eomiske.
Dette maa naturligviis ikke tages i den Forstand, hvori en Vel-
lystning kan mene, at det Erotiske er det Eomiske og et Stof
for hans geile Vittighed, men det er Jntelligentsens Kraft og
Overvægt, der neutraliserer baade det Erotiske og det sædelige
Forhold dertil i Aandens Jndifferents. Dette har en meget
dyb Grund. Angesten i Blufærdigheden laae i, at Aanden
følte sig fremmed, nu har Aanden aldeles seiret og seer det
Sexuelle som det Fremmede og som det Comiske. Denne Aan-
dens Frihed kunde Blufærdigheden naturligviis ikke have. Det
Sexuelle er Udtrykket for hiin uhyre Modsigelse (Wiederspruch),
at den udødelige Aand er bestemmet som genus. Denne Mod-
sigelse yttrer sig som den dybe Schaam, der skjuler derover
og ikke tør forstaae det. J det Erotiske forstaaes denne Mod-
sigelse i Skjønheden; thi Skjønheden er netop Eenheden af det
Sjelelige og det Legemlige. Men denne Modsigelse, som det
Erotiske forklarer i Skjønheden, er for Aanden paa eengang
Skjønheden og det Eomiske. Aandens Udtryk for det Erotiske
er derfor, at det paa eengang er det Skjønne og det Eomiske.
Her er ingen sandselig Reflex hen paa det Erotiske; thi dette
er Vellyst, og Jndividet ligger i saa Fald langt under det Ero-
tiskes Skjønhed; men det er Aandens Modenhed. Dette har
naturligviis kun meget faa Mennesker forstaaet i sin Reenhed.
Socrates har dog gjort det. Naar derfor Xenophon lader ham
have sagt, at man skal elske de stygge Qvinder, saa bliver dette
Udsagn som Alt ved Xenophons Hjælp til et modbydeligt bor-
neret Philisterie, der mindst af Alt ligner Socrates. Meningen
er den, at han har sat det Erotiske i Jndifferents, og Modsigel-
sen, der ligger til Grund for det Eomiske, udtrykker han rigtigen

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:45:12 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/4/0387.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free