- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Fjerde Bind /
376

(1920-1926) Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

376

i den tilsvarende ironiske Modsigelse, at man skal elske de Stygge3·). .
Dog forekommer en saadan Opfattelse meget sjeldent i sin op-
høiede Reenhed. Der skal et mærkeligt Sammenspil af en
lykkelig historisk Udvikling og oprindelig Begavethed til; er der
nogen nok saa fjern Indsigelse mulig, da er Opfattelsen mod-
bydelig, og Affektation.

J Christendommen har det Religieuse suspenderet det
Erotiske, ikke blot ved en ethisk Misforstaaelse som det Syndige,
men som det Jndifferente, fordi der i Aand ingen Forskjel er
paa Mand eller Qvinde. Her er det Erotiske ikke ironisk neutra-
liseret, men suspenderet, fordi det er Christendommens Ten-
dents at føre Aanden videre. Jdet i Blufærdigheden Aanden

s) Saaledes maa det ogsaa forstaaes, som Socrates taler om Kysset
til Critobulus. At Socrates umuligen har kunnet for Alvor tale saa pathe-
tisk om Kyssets Farlighed, troer jeg maa være indlysende for Enhver, samt
at han intet ængsteligt Mæhæ var, der ikke turde see til en Qvinde. Vel
betyder Kysset i de sydligere Lande og hos de mere lidenskabelige Nationer
noget Mere end her i Norden (heroin kan man eftersee Puteanus i et Brev
til Joh. Bapt. Saccum: nescjuut nostraz virgjnes uUum lihjdjnis rudj—
mentum oculis aut, osouljs jnesse, jdeoque iruuntuL Vestkaz sciunt.
ott. Kempius dissertatjo de osculis efter Bayle), men desuagtet ligner
det ikke Socrates hverken som Jroniker eller Moralist at tale saaledes. Naar
man nemlig slaaer for Stort paa som Moralist, saa vækker man Lysten, og
frister Lærlingen til næsten mod sin Villie at blive ironisk mod Læreren.
Socrates’s Forhold til Aspasia viser det Samme. Hende omgikkes han,
ganske ubekymret om det tvetydige Liv, hun førte. Hende ønskede han blot
at lære af (Athenæus), og dertil synes hun ogsaa at have havt Talent, da
det jo fortælles, at Mændene toge deres Hustruer med til Aspasia blot for
at lære af hende. Saasnart derimod Aspasia havde villet virke ved sin Dei-
lighed paa ham, saa havde formodentlig Socrates forklaret hende, at man
bør elske de Stygge, og at hun aldeles ikke skulde yderligere anstrænge sin
Ynde, da han til sin Hensigts Opnaaelse havde nok i Xantippe· (Cfr. Xeno-
vhons Fortælling om Socrates’s Anskuelse af sit Forhold til Xantippe·) —-
Da det destoværre atter og atter gjentager sig, at man med forudfattet Mening
gaaer til Læsningen af Alt, saa er det jo intet Under, at Enhver har en bestemt
Forestilling om, at en Cyniker er et næsten udsvævende Menneske. Dog turde
det være muligt netop her ogsaa at finde et Exempel paa hiin Opfattelse
af det Erotiske som det Comiske.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:45:12 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/4/0388.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free