Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
387
Gaput 111.
Angest som den Synds Følge, hvilken er
Syndsbevidsthedens Udeblivelse.
Det blev i de tvende foregaaende Capitler bestandig fastholdt,
at Mennesket er en Synthese af Sjel og Legeme, der consti-
tueres og bæres af Aand. Angesten var, at jeg skal bruge et
nyt Udtryk, der siger det Samme, som der sagdes i det Fore-
gaaende, og som tillige peger hen til det Følgende, Angesten
var Øieblikket i det individuelle Liv.
Der er en Kategorie, som bestandig bruges i den nyere
Philosophie i logiske ikke mindre end i historisk-philosophiske
Undersøgelsen det er: Overgangen. Nærmere Forklaring faaer
man dog aldrig. Man benytter den frisk væk, og medens Hegel
og den hegelske Skole fik Verden til at studse over den store
Tanke, Philosophiens forudsætningsløse Begynden, eller at
forud for Philosophien maa der ikke gaae Andet end den fuld-
komne Forudsætningsløshed af Alt, generer man sig ingen-
lunde ved at benytte Overgangen, Negationen, Mediationen
o: Bevægelses-Principerne i den hegelske Tænken saaledes, at
disse ikke tillige finde deres Plads i den systematiske Fremad-
skriden· Naar dette ikke er en Forudsætning veed jeg ikke hvad
Forudsætning er; thi at benytte Noget, som man intetsteds
forklarer, er jo at forudsætte det. Systemet skulde have den
vidunderlige Gjennemsigtighed og Jndadskuen, at det omphalo-
psychitisk urokkeligt skuede paa det centrale Jntet saa længe,
til Alt forklarede sig, og dets hele Indhold blev til ved sig selv.
Denne indadvendte Offentlighed var jo Systemets. Imidlertid
25-··
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>