- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Fjerde Bind /
404

(1920-1926) Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

404

betyder nu nærmere i Hedenskabet Angestens Intet? Det er
Skjebnen.

Skjebne er et Forhold til Aand som udvortes, den er et
Forhold mellem Aand og et Andet, som ikke er Aand og som
den dog skal staae i et aandeligt Forhold til. Skjebne kan betyde
lige det Modsatte, da den er en Eenhed af Nødvendighed og Til-
fældighed. Dette har man ikke altid paaagtet· Man har talt
om det hedenske Fatum (dette igjen forskjelligt modificeret i
den orientalske og den græske Opfattelse) som var det Nødven-
digheden. En Rest af denne Nødvendighed har man ladet blive
tilbage i den christelige Anskuelse, hvor den kom til at betyde
Skjebnen o : det Tilfældige, det i Retning af Forsynet Jncom-
mensurable. Dog forholder det sig ikke saa; thi Skjebne er
netop Eenhed af Nødvendighed og Tilfældighed. Dette er sindrigt
udtrykt derved, at Skjebnen er blind; thi den, der gaaer blindt
frem, gaaer ligesaa meget nødvendigt som tilfældigt· En Nød-
tvendighed, der ikke er sig selv bevidst, er eo ipso i Forhold
til det næste Øieblik Tilfældighed. Skjebnen er da Angestens
Intet. Den er Jntet, thi saasnart Aanden er sat, er Angesten
hævet, men ogsaa Skjebnen, da Forsynet netop ogsaa derved
er sat. Om Skjebnen kan man derfor sige, hvad Paulus siger
om en Afgud: der er ingen Afgud i Verden; men dog er Afguden
Gjenstand for Hedningens Religieusitet.

J Skjebnen har da Hedningens Angest sin Gjenstand, sit
Intet. J Forhold til Skjebnen kan han ikke komme, thi i samme
Øieblik som den er det Nødvendige, er den i næste Øieblik det
Tilfældige. Og dog er han i Forhold til den, og dette Forhold
er Angesten. Nærmere kan Hedningen ikke komme Skjebnen.
Det Forsøg, Hedenskabet gjorde derpaa, var dybsindigt nok til
at kaste et nyt Lys derover. Den, der skal forklare Skjebnen,
maa være ligesaa tvetydig som Skjebnen. Det var Oraklet
ogsaa. Men Oraklet kunde igjen betyde lige det Modsatte.
Hedningens Forhold til Oraklet er da igjen Angest. Her ligger
det dybe uforklarlige Tragiske i Hedenskabet. Det Tragiske lig-
ger dog ikke i, at Oraklets Udsagn er tvetydigt, men i at Hed-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:45:12 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/4/0416.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free