- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Fjerde Bind /
405

(1920-1926) Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

405

ningen ikke tør undlade at beraadfore sig dermed- Han er i
Forhold dertil, han tør ikke lade være at consulere det, selv i
Beraadsorelsens Øieblik er han i et tvetydigt Forhold til det
(sympathetisk og antipathetisk). Og nu tænke man paa Oraks
lets Forklaringen

Begrebet Skyld og Synd kommer ikke frem i dybeste For-
stand i Hedenskabet. Forsaavidt det skulde komme frem, da
vilde Hedenskabet gaaet til Grunde paa den Modsigelse, at
Een blev skyldig ved Skjebnen· Dette er nemlig den høieste
Modsigelse, og i denne Modsigelse bryder Christendommen
frem. Hedenskabet fatter den ikke, dertil er det for letsindigt i
Bestemmelsen af Begrebet Skyld.

Begrebet Synd og Skyld sætter netop den Enkelte som
den Enkelte. Ethvert Forhold til den ganske Verden, til alt
det Forbigangne er der ikke Tale om. Der er kun Tale om,
at han er skyldig, og dog skal han blive det ved Skjebnen, alt-
saa ved alt det, hvorom der ikke er Tale, og han skal derved
blive Noget,"der netop hæver Begrebet Skjebne, og dette skal
han blive ved Skjebnen.

Denne Modsigelse opfattet paa en misforstaaet Maade
giver det misforstaaede Begreb af Arvesynd, rigtigen forstaaet
giver den det sande Begreb, saaledes nemlig, at ethvert Jndivid
er sig selv og Slægten, og det senere Individ ikke væsentligt
forskjelligt fra det første. J Angestens Mulighed segner Fri-
heden overvældet af Skjebnen, nu staaer dens Virkelighed op,
men med den Forklaring, at den blev skyldig. Angesten paa
sin yderste Spidse, hvor det er som var Jndividet blevet skyldigt,
er endnu ikke Skylden. Synden kommer da hverken som en
Nødvendighed eller som et Tilfælde, og derfor svarer til Syn-
dens Begreb: Forsynet.

Jndenfor Christendommen finder man Hedenskabets Angest
i Forhold til Skjebne overalt, hvor Aanden vel er tilstede, men
ikke væsentligen bliver sat som Aand. Phænomenet viser sig
tydeligst, naar man vil iagttage et Genie. Geniet er umiddel-
bart som saadant overveiende Subjektivitet. Endnu er det ikke

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:45:12 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/4/0417.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free