- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Fjerde Bind /
411

(1920-1926) Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

411

hvor Jndividet i Angest stirrer næsten attraaende paa Skylden,
og dog frygter den. Skyld har for Aandens Øie den Magt,
som Slangens Blik har, at fortrylle. Paa dette Punkt ligger
Sandheden af den carpokratianske Anskuelse gjennem Synd at
naae Fuldkommenhed. Det har sin Sandhed i Afgjørelsens
Øieblik, da den umiddelbare Aand sætter sig som Aand ved
Aand; derimod er det en Blasphemie at mene, at det skal reali-
seres in oonoret0.

Jødedommen er netop herved videre end Græciteten, og
ogsaa herpaa kan man see det sympathetiske Moment i dens
Angestforhold til Skylden, at den for ingen Priis vilde opgive
det, for at faae Græcitetens letsindigere Udtryk Skjebne, Lykke
og Ulykke-

Den Angest, der er i Jødedommen, er Angest for Skylden.
Skylden er en Magt, der udbreder sig allevegne, og som dog
Ingen i dybere Forstand kan forstaae, medens den ruger over
Tilværelsen Det, der skal forklare den, maa da være af samme
Beskaffenhed,«ligesom Oraklet corresponderede med Skjebnen.
Til Oraklet i Hedenskabet svarer Offeret i Jødedommen.
Men Offeret kan derfor heller Ingen forstaae. Deri ligger i
Jødedommen det dybe Tragiske i Analogie med Forholdet til
Oraklet i Hedenskabet. Jøden tager sin Tilflugt til Offeret,
men det hjælper ham ikke, thi det, der egentlig skal hjælpe, var,
at Angestens Forhold til Skylden blev hævet, og et virkeligt
Forhold sat. Da dette ikke skeer, saa bliver Offeret tvetydigt,
hvilket er udtrykt i dets Gjentagelse, hvis yderligere Confe-
quents vilde være en reen Skepsis i Retning af Reflexion over
selve Offerakten·

Hvad der derfor gjaldt i det Foregaaende, at først med
Synden er Forsynet, det gjælder her igjen; først med Synden
er Forsoningen sat, og dens Offer gjentages ikke. Det har sin
Grund ikke i Offerets, om jeg saa tør sige, udvortes Fuldkom-
menhed, men Offerets Fuldkommenhed svarer til, at Syndens
virkelige Forhold er sat. Saasnart Syndens virkelige Forhold
ikke er sat, maa Offeret gjentages. (Saaledes gjentages jo Offeret

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:45:12 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/4/0423.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free