- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Fjerde Bind /
416

(1920-1926) Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

416

dyrere maa Mt kjøbes, og for en Ordens Skyld bliver med
dette Frihedens Ansich en anden Skikkelse til, det er Skylden.
Det er, hvad Skjebnen var, det Eneste, han frygter; dog er
hans Frygt ikke, hvad der var Maximum i det Foregaaende,
Frygt for at ansees skyldig, men Frygt for at være det.

J samme Grad som han opdager Friheden, i samme Grad
er Syndens Angest over ham i Mulighedens Tilstand. Kun
Skylden frygter han; thi den er det Eneste, der kan berøve
ham Friheden. At Friheden her ingenlunde er Trods indsees
let, eller den i endelig Forstand selviske Frihed. Ved en saadan
Antagelse har man oftere søgt at forklare Syndens Opkomst.
Det er imidlertid spildt Uleilighed, thi Antagelse af en saadan
Forudsætning frembyder en større Vanskelighedlend Forklarin-
gen. Naar Friheden opfattes saaledes, har den fin Modsætning
i Nødvendigheden, hvilket viser, at man har opfattet Friheden
i en Reflexions-Bestemmelse. Nei Frihedens Modsætning er
Skyld, og det er det Høieste i Friheden, at den bestandig kun
har med sig selv at gjøre, i sin Mulighed projekterer Skylden,
og altsaa sætter den ved sig selv, og hvis Skylden bliver sat
virkeligen, sætter den ved sig selv. Hvis man ikke paaagter dette,
har man aandrigt forvexlet Frihed med noget ganske Andet,
med Kraft.

Naar Friheden nu frygter Skylden, da er det ikke dette,
den frygter, at erkjende sig skyldig, hvis den er det, men den
frygter at blive det, og derfor kommer Friheden igjen, saasnart
Skylden er sat, som Anger. Men Frihedens Forhold til Skyl-
den er indtil videre en Mulighed. Her viser Geniet sig atter
ved ikke at springe af fra den primitive Afgjørelse, ved ikke at
søge Afgjøreler uden for sig hos Creti og Plett, ved ikke at
nøies med den sædvanlige Prutten. Kun ved sig selv kan Fri-
heden faae at vide, om den er Frihed eller Skylden er sat. Der
gives derfor intet Latterligere end at antage, at det Spørgs-
maal, om man er en Synder eller er skyldig, hører hjemme
under Rubrikkem Udenads-Læsning.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:45:12 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/4/0428.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free