- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Fjerde Bind /
419

(1920-1926) Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

419

G- a p n t 1v.
Syndens Angest

eller

Angest som Syndens Følge i den Enkelte.

Ved det qualitative Spring kom Synden ind i Verden, og
saaledes kommer den bestandig ind. Saasnart dette er sat,
skulde man troe, at Angesten var hævet, da jo Angesten blev
bestemmet som Frihedens Visen sig for sig selv i Muligheden.
Det qualitative Spring er jo Virkeligheden, og forsaavidt er
jo Muligheden ophævet og Angesten. Dette er dog ikke saa.
Deels er nemlig Virkeligheden ikke eet Moment, deels er den
— Virkelighed, der blev sat, en uberettiget Virkelighed. Angesten
kommer da igjen i Forhold til det Satte og til det Tilkommende·
Dog er Angestens Gjenstand nu et Bestemt, dens Jntet er
virkelig Noget, da Forskjellen mellem Godt og Ondt-i) er sat

l««) Det Problem: hvad er det Gode, er et Problem, der kommer vor
Tid nærmere og nærmere, fordi det har afgjørende Betydning for Spørgs-
maalet om Forholdet mellem Kirke og Stat og det Sædelige. I Besvarel-
sen maa man imidlertid være forsigtig. Det Sande har hidtil paa en underlig
Maade havt Prceferencen, idet man har opfattet og fremstillet den Trilogie:
det Skjønne, det Gode, det Sande — i det Sande (i Erkjendelsen). Det
Gode lader sig slet ikke definere· Det Gode er Friheden. For Friheden eller
i Friheden er først Forskjellen mellem Godt og Ondt, og denne Forskjel er
aldrig in abstraot0, men kun jn concreto. Deraf kommer det for den ikke
Heelbefarne Forstyrrende i den sokratiske Methode, at han øieblikkelig kalder
dette tilsyneladende uendelig Abstracte det Gode tilbage paa det mest Con-
crete. Methoden er ganske rigtig, kun feilede han (græsk talt handlede han

- 277

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:45:12 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/4/0431.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free