- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Fjerde Bind /
440

(1920-1926) Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

440

ikke vil gjennemtrænge J de Formationer, der ligge i Angest
for det Onde, vil til det Pludselige svare Svaghed.

Vil man paa anden Maade tydeliggjore sig, hvorledes det
Dæmoniske er det Pludselige, da kan man reent æsthetisk over-
veie det Spørgsmaal, hvordan det Dæmoniske bedst lader sig
fremstille. Vil man fremstille en Mephistopheles, da kan man
gjerne give ham Repliken, hvis man mere ønsker at bruge ham
som en Virkekraft i den dramatiske Handling, end egentlig at
opfatte ham. Mephistopheles bliver da ikke egentlig selv frem-
stillet, men forflygtiget til et ondskabsfuldt vittigt, intriguant
Hoved. Dette er dog en Forflygtigelse, hvorimod et Folkesagn
allerede har seet det Rette. Det fortæller, at Djævelen sad i
3000 Aar og speculerede paa at styrte Mennesket — da udfandt
han det endeligen. Eftertrykket ligger her paa de 3000 Aar,
og den Forestilling, dette Tal fremkalder, er netop Forestil-
lingen om det Dæmoniskes rugende Indesluttethed Vil man
nu ikke paa hiin antydede Maade forflygtige Mephistopheles,
saa maa man vælge en anden Fremstillingsart Her vil det
da vise sig, at Mephistopheles væsentlig er mimisk3). Jkke de
forfærdeligste Ord, der lyde op fra Ondskabens Afgrund, for-
maae at frembringe den Virkning som den Springets Pludse-
lighed, der ligger indenfor det Mimiskes Omfang. Om Ordet
end er forfærdeligt, om det end er en Shakspeare, en Byron,
en Shelley, der bryder Tausheden, Ordet bevarer altid sin
forlosende Magt; thi selv al Fortvivlelse og al det Ondes Rædsel
i eet Ord er dog ikke saa rædsomt som Tausheden er det. Det
Mimiske kan nu udtrykke det Pludselige, uden at derfor det

O) Forfatter-en af Enten — Eller har gjort opmærksom paa, at Don
Juan er væsentlig musicalsk. Netop i samme Forstand gjælder det om Mephi-
stopheles, at han er væsentlig mimisk. Det er gaaet det Mimiske som det
Musicalske, man har troet, at Alt kunde blive mimisk og alt blive musicalsk.
Man har en Ballet, der hedder Faust. Dersom dens Componist virkelig har
forstaaet, hvad der ligger i at opfatte Mephistopheles mimisk, da var det
aldrig faldet ham ind, at gjøre Faust til en Ballet.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:45:12 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/4/0452.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free