- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Fjerde Bind /
442

(1920-1926) Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

442

Det Dæmoniske er det Indholdsløse, det Keds
ommelige.

Da jeg i Anledning af det Pludselige har henledt Opmærk-
somheden paa det æsthetiske Problem, hvorledes det Dæmoniske
lader sig fremstille, vil jeg atter, for at belyse det her Udsagte,
tage det samme Spørgsmaal frem. Saasnart man giver en
Dæmon Ordet, og nu vil have ham fremstillet, da vil den Kunst-
ner, der skal løse en saadan Opgave, være klar over Katego-
rierne. Han veed, at det Dæmoniske er væsentlig Mimiskz det
Pludselige kan han imidlertid ikke naae, thi det forhindrer
Repliken. Han vil da ikke fuske som om han ved at støde Ordene
ud o.s. v. var istand til at frembringe nogen sand Virkning.
Han vælger altsaa rigtigen lige det Modsatte, det Kedsomme-
lige. Den Continuitet, der svarer til det Pludselige, er hvad
man kunde kalde Uddoethed Kedsommeligheden, Uddoetheden
er nemlig en Continuitet i Jntet. Nu kan man opfatte hiint
Folkesagns Talangivelse lidt anderledes. De 3000 Aar accen-
tueres da ikke i Retning af det Pludselige, men dette uhyre
Spatium fremkalder Forestillingen om det Ondes rædsomme
Tomhed og Jndholdsloshed Friheden er rolig i Continuitet,
Modsætningen hertil er det Pludselige, men ogsaa den Ro,
der paanøder sig Forestillingen, naar man seer et Menneske,
der seer ud som var han forlængst død og begraven. En Kunst-
ner, der forstaaer dette, vil tillige see, at han paa samme Tid
som han fandt, hvorledes det Dæmoniske lader sig fremstille,
fandt tillige et Udtryk for det Comiske. Den comiske Virkning
kan opnaan aldeles paa samme Maade. Naar man nemlig
holder alle ethiske Bestemmelser af det Onde udenfor, og kun
bruger de metaphysiske Bestemmelser af Tomhed, saa har man
det Trivielle, hvilket let lader sig afvinde en comisk Side-M

··) Derfor var lille Winslovs Fremstilling af Klister i de Uadskillelige
saa dybsindig, fordi han ret havde fattet det Kedsommelige som det Comiske.
At en Forelskelse, der jo, naar den er i Sandhed, eier Continuitetens Gehalt,
er lige det Modsatte, en uendelig Tomhed, ikke fordi Klister er et ondt Men-
neske, trolos o. s. v., da han jo tvertimod er inderlig forelsket, men fordi han

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:45:12 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/4/0454.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free