- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Fjerde Bind /
452

(1920-1926) Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

452

Bestemmelse bliver concretere og concretere. At forstaae og
at forstaae er to Ting siger man for et gammelt Ord, og saa-
ledes er det ogsaa. Jnderligheden er en Forstaaen, men in
oonoreto gjælder det om, hvorledes denne Forstaaen er at for-
staae. At forstaae en Tale, er eet, at forstaae det Deitikose deri,
er et Andet; at forstaae, hvad man selv siger, er eet, at forstaae
sig selv i det Sagte, er et Andet. Jo concretere Bevidsthedss
Indholdet er, desto concretere bliver Forstaaelsen, og saasnart
denne udebliver i Forhold til Bevidstheden, have vi et Ufri-
hedens Phænomen, der vil afslutte sig mod Friheden. Tager
man saaledes en concretere religieus Bevidsthed, der altsaa
tillige indeholder et historisk Moment, da maa Forstaaelsen
staae i Forhold hertil. Man kan derfor her faae et Exempel
paa de tvende analoge Former af det Dæmoniske i denne Hen-
seende. Naar saaledes en stiv Orthodox anvender al sin Flid
og Lærdom paa at bevise, at hvert Ord i det N.T. hidrører
fra den vedkommende Apostel, da forsvinder efterhaanden
Jnderligheden, og han kommer tilsidst til at forstaae noget
ganske andet end han vil forstaae. Naar en Fritcenker anvender
al sin Skarpsindighed paa at vise, at det N. T. først er skrevet
i det andet Aarhundrede, da er det netop Inderligheden, han
frygter, og derfor maa han have det N.T. sat i Classe med
alle andre Bøger-A Det concreteste Indhold, som Bevidst-

«·) Forovrigt kan det Dæmoniske have i de religieuse Sphærer en endog
skuffende Lighed med Anfægtelsen. Hvad det er kan aldrig afgjøre-3 in ab-
straot0. Saaledes kan en from troende Christen falde i den Angest, at blive
angest for at gaae til Alters· Dette er en Anfægtelse, det vil sige, om det er en
Anfægtelse vil vise sig i hans Forhold til Angesten. En dæmonisk Natur der-
imod kan være kommen saa vidt, hans religieuse Bevidsthed være bleven
saa concret, at Inderligheden, for hvilken han ængstes og i sin Angest søger
at undflye, er den reen personlige Forstaaen af den sacramentale Forstaan.
Kun til et vist Punkt vil han gaae med, da bryder han, og vil blot forholde
sig vidende, vil paa en eller anden Maade blive mere end den enipiriske,
historisk bestemte, endelige Jndividualitet. Den, der ligger i den religieuse
Anfægtelse, vil derfor hen til det, som Anfægtelsen vil holde ham borte sta,
medens den Dæmoniske selv vil bort, efter sin stærkere Villie (Ufrihedens

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:45:12 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/4/0464.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free