- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Fjerde Bind /
454

(1920-1926) Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

454

en Activitet, og Overtro activ gjennem en Passivitetz den ene
er, om man saa vil, den mere mandlige, den anden den mere
qvindelige Formation, og begge Formationers Indhold er
Selvreflexion. Væsentligt sete ere de aldeles identiske. Vantro
og Overtro ere begge Angest for Troen; men Vantro begynder
i Ufrihedens Activitet, Overtroen begynder i Ufrihedens Pas-
sivitet. J Almindelighed betragter man kun Overtroens Pas-
sivitet, og forsaavidt synes den mindre fornem eller mere und-
skyldelig, alt eftersom man bruger æsthetisk-ethiske eller ethiske
Kategorier. Der er en Svaghed i Overtroen, som bestikker,
imidlertid maa der jo dog altid være saa meget Activitet i den,
at den kan bevare sin Passivitet. Overtroen er vantroisk paa
sig selv, Vantroen overtroisk paa sig selv. Begges Indhold er
Selvreflexion. Overtroens Magelighed, Feighed, Pussilanimitet
finder det bedre, at forblive i den end opgive den; Vantroens
Trods, Stolthed, Hovmod finder det dristigere at blive i den,
end at opgive den. Den mest raffinerede Form af saadan Selv-
reflexion er altid den, der bliver sig selv interessant ved at ønske
sig ud af denne Tilstand, medens den dog selvbehageligt for-
bliver i den.

Hyklerie — Forargelse. Disse svare til hinanden.
Hykleriet begynder gjennem en Activitet, Forargelsen gjennem
en Passivitet. Man dømmer i Almindelighed mildere om
Forargelse, men hvis Jndividet forbliver i den, maa der jo
dog være netop saa megen Activitet, at den hævder Forargel-
sens Liden og ikke vil slippe denne. Der ligger i Forargelsen
en Receptivitet (thi et Træ og en Steen forarges ikke), som
bringes med i Anslag ved Ophævelsen af Forargelsen. For-
argelsens Passivitet finder det derimod blødagtigere at sidde
hen, at lade ligesom Forargelsens Consequents løbe paa med
Rente og Rentes Rente. Hyklerie er derfor Forargelse paa
sig selv, og Forargelse Hyklerie for sig selv. Begge mangle
Jnderligheden og tør ikke komme til sig selv. Derfor ender
alt Hyklerie med at hykle for sig selv, fordi Hykleren da er forarget
paa sig selv eller sig selv til Forargelse. Derfor ender al Forargelse,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:45:12 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/4/0466.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free