- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Fjerde Bind /
461

(1920-1926) Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

461

hvad der hændte Bellerophon, der roligen sad paa sin Bega-
sus i Ideens Tjeneste, men faldt ned, da han vilde misbruge
Pegasus til paa den at ride til et Stevnemgde med en jordisk
Qvinde.

Jnderligheden, Visheden er Alvor. Dette seer noget fat-
tigt udz naar jeg endda havde sagt, den er Subjektiviteten,
den rene Subjektivitet, den tibergreifende Subjektivitet —— saa
havde jeg sagt Noget — som vist havde gjort Flere alvorlige.
Alvoren kan jeg imidlertid ogsaa udtrykke paa en anden Maade-
Saasnart Jnderligheden mangler, er Aanden endeliggjort.
Jnderligheden er derfor Evigheden, eller det Eviges Bestem-
melse i et Menneske.

Naar man nu ret vil studere det Dæmoniske, da behøver
man blot at see paa, hvorledes det Evige opfattes i Indivi-
dualiteten, og man veed strax Beskeed. J denne Henseende
frembyder den nyere Tid en viid Mark for Iagttagelsen. Det
Evige omtales tidt nok i vor Tid, det forkastes og antages, og
saavel det Første som det Sidste (i Betragtning af den Maade,
paa hvilken det skeer) viser Manglen af Jnderlighed. Men
den, der ikke retteligen har forstaaet, aldeles concret forstaaet
det Evige-D, han mangler Inderlighed og Alvor.

Meget udforlig ønsker jeg ikke her at være, dog vil jeg
udpege nogle Punkter.

a) Man negtet det Evige i Mennesket. J samme Øieblik
er der Lebenswein ausgeschenkt, og enhver saadan Jndividu-
alitet er dæmonisk. Sætter man det Evige, saa er det Nær-
værende et Andet, end man vil have. Dette frygter man, og
saaledes er man i Angest for det Gode. Et Menneske kan nu

logier til denne Historie findes der vel nok af, og i vor Tid har Speculatio-
nen taget sig en saadan Myndighed, at den næsten har forsøgt at gjøre Gud
selv usikker paa sig selv, som en Monarch, der ængstelig sidder og venter paa,
om en Stænderforsamling vil gjøre ham til absolut eller kun til indskrænket
Konge. »

ss) Det var upaatvivleligen i denne Forstand, at Constantin Constantius
har sagt, at Evigheden er den sande Gjentagelse.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:45:12 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/4/0473.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free