- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Femte Bind /
125

(1920-1926) Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

125

være henrykt i den tredie Himmel, at være deelagtiggjorti høie
Aabenbarelser, at fornemme en uudsigelig Salighed, kan han jo
dog ikke bruge, har han ikke brugt om hiin skjønne Glæde, hvilken
han jo deelte med Andre. Men hiin uudsigelige Salighed kunde
han ikke udsige — ak, og for at hindre det, var der givet ham
«en Pccl i stdei

Altsaa hiin Lidelse og denne Salighed svare til hinanden-
Er det saaledes, at hiin Salighed kun er forbeholdt en Apostel,
da frygte Jngen Lidelsen. Men er det saaledes, da kan der ikke
tales derom og det er end ikke værd at der tales derom, og alle-
rede uforklarligt, at Apostelen har skrevet derom. Vel fatter
han sig kort, og hans Fremstilling viser sig ogsaa derved himmel-
vidt forskjellig fra det Digt og Tant, der opsminkes med hellige
Navne; men en Apostel er dog vel ogsaa Den, der sidst af Alle
skriver Gaader, som Jngen kan gjette, men i det Høieste Nogen
sinkes ved at ville gjette; en Apostel, der søger at være Alt for Alle,
er vel Den, der sidst vilde være noget saa Særligt, at han i Hen-
seende til dette blev slet Jntet for Nogen. Forsaget være der-
for al Nysgjerrighed, der er dømt uden selv at vide det; thi dens
Dom er, at den enten ikke kan, eller at den skal kunne forstaae
det, og dens Synd er, at den enten forsømmer det Mindre
for at falde hen i Tanker over det Gaadefulde, eller at den under-
fundigen anvender sin Evne for at gjøre det uforstaaeligt, og
hykkelsk lader som var dette at ville Forstaaelsen. Enhver prøve
sig selv, i Forhold til hvad han haver oplevet være han sig selv
tro; men Jngen glemme, at Aandens Salighed og Aandens
Lidelse ikke er noget Udvortes, hvorom En oprigtigt kan sige
og i Sandhed: dette forundte mit Livs Vilkaar mig ikke Leilig-
hed til at opleve. J Aandens Verden er der ingen Spøg og ingen
Spøgelser, der gjør Lykke og Tilfælde ikke den Ene til Konge,
den Anden til Tigger, Een skjøn som Østens Dronning, en Anden
elendigere end Lazarusz i Aandens Verden er kun Den ude-
lukket, der udelukker sig selv; i Aandens Verden ere Alle indbudne
og Talen derom derfor tryg og uforfærdet; thi den angaaer
Alle, hvis den angaaer en Eneste. Hvortil da Nysgjerrighed

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:45:26 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/5/0133.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free