- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Femte Bind /
126

(1920-1926) Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

126

efter at gjette, hvad der ved Gud er givet ethvert Menneske
Leilighed til at opleve, ja hvad der er lagt ham saa nær, at der
vel endog maa siges: han skal have forstaaet det. Thi hvis et
Menneske døde uden at have forstaaet, hvorledes det dog maa
være at være riig, eller at være skjøn, eller at være Konge, eller
hvorledes det dog maa være at være miskjendt, ringeagtet,
fattig, blindfodt, udskudt af Slægten, hvis han døde uden at have
forstaaet hiin en gammel Viismands gaadefulde Tale om hvad
der er Jordlivets skjønneste Betydning, at enten man gifter
sig eller man ikke gifter sig, fortryder man begge Dele; mon
han derfor kunde dømmes med Rette, at han ikke havde benyttet
Livet? Men hvis et Menneske døde, og aldrig havde erfaret,
hvad det er at stride med Gud, er dette et Tegn paa, at Den,
man begravede, havde været sjelden stor i Gudsfrygt? Eller
hvis han aldrig havde erfaret, hvad det er at være forladt af
Gud, var dette et Tegn paa, at Den, man begravede, havde været
i sjelden Forstand en Herrens Yndling? Eller hvis han aldrig
havde erfaret Herrens Vrede og dens fortærende Jld, ja aldrig
drømt om at der var noget Saadant til, turde dette da være
hans Trost i Døden, hans Retfærdighed i Tommen, ham et
Tegn paa, at han som ingen Anden havde været Guds Ven;
eller turde det være fyldestgjorende om han svarede: noget
Saadant har jeg ikke havt Leilighed til at opleve? Ak, sæt en
Saadan desuagtet vilde forklare hiint Udtryk, sæt, det viste
sig, at han ogsaa forstod, hvad en Pæl i Kjodet havde at betyde,
at det nemlig var Aanden, der var bleven ham en Pæl i Kjødet,
og naar den blot gik ud, da havde han sin Smerte forbunden,
da havde han faaet den Angest uddreven, hvilken dog Kjærlig-
heden ikke skal uddrive ganske, hvilken Troen ikke formaaede
ganske at uddrive, end ikke i en Apostel.

Vaklen i Kjodet er da Modsætningen til Aandens uudsige-
lige Salighed, og Modsætningen kan ikke være i det Udvortes,
som kunde Lidelser, Lænker, Misforstaaelsens Hudflettelser,
Dødens Rædsler tage den fra ham, eller som kunde al Lærens
Fremgang, al Troens Seier i den vide Verden fnldeligen ud-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:45:26 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/5/0134.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free