- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Femte Bind /
220

(1920-1926) Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

220

ven er den sande, kun den Sorg, som Guds Erindring vækker
i et Menneske, kun den Anger, hans Kjerlighed opelsker. Havde
en Taler Stemme som Himlens Torden, havde han et Aasyn,
der indjog Rædsel, forstod han at sigte med Øiet, og han nu,
som Du sad der, m. T., pegede paa Dig og sagde: Du, Du er
en Synder, og gjorde han det end med en saadan Magt, at
Dit Øie søgte Jorden, at Blodet veeg fra Din Kind og Du maa-
skee ikke længe forvandt Indtrykket, da forstod Du vel, at han
ved sin Adfærd forvandlede Omgivelsen til en Fjellebod, hvor
han gøglede, og beklagede, at han forstyrrede Dig i at finde
Stilheden. Frygt og Bæven for det Afskyelige: for en gude-
ligt Udsvævende, er ikke den sande Frygt og Bæven Som det
gjelder, at et Menneske ikke skal søge sin Fred hos et andet Men-
neske, at han ikke skal bygge paa Sand, saa gjelder det ogsaa,
at han ikke skal fortrøste sig til, at det er noget andet Menne-
skes Gjerning at overbevise ham om, at han eren Synder,
men vel at paaminde ham om det egne Ansvar for Gud, hvis
han ikke opdager det ved sig selv; al anden Forstaaelse er Ad-
spredelse. Og dette er kun Spøg, om jeg vilde dømme Dig,
men dette Alvor, om Du glemmer, at Gud vil dømme.

Det Søgte er altsaa givet, Gud er nær nok, men Jngen
kan see Gud uden Reenhed, og Synden er netop Ureen-
hed, og derfor kan ingen tage Kjende paa Gud uden
at blive en Synder. Det Første er et vinkende Ord, og Sje-
lens Blik er mod det Høie, hvor Maalet er, men i samme Nu
lyder det andet Ord, der angiver Begyndelsen, og dette Ord
er et nedtrykkende Ord. Og dog er det saaledes for Den, der
vil forstaae Synden med sig selv. At overbevise Nogen kan da
en umyndig Tale ikke ville, ja den kan end ikke ligefrem gavne
Nogen. Den, som føler sig stærkere, kan jo umuligt beseires
af Talen, og Den, som lod sig overvinde, beviste netop derved,
at han var Stærkere. Derfor skal Talen ikke overliste Dig, m.
T., og bringe Noget ud om Dig, tvertimod giver den jo Dig
snarere et Vaaben ihænde mod den Talende, dersom Du var
daarlig nok til at ville dømme ham, hvilket jo var Dunkelt-s-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:45:26 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/5/0228.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free