- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Sjette Bind /
111

(1920-1926) Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

111

let, at tænke nemlig Gud som Aandens Gud og da at tænke
ham saaledes med ind i Ægteskabet, at Tanken ikke bliver en
Jndledning af saa almindelig Art, at den slet ikke leder ind, og
at Forestillingen ikke bliver faa aandelig, at den i samme Øie-
blik leder ud igjen.

Vil man nøies med den digteriske Forklaring af Elskov,
der væsentlig er hedensk, thi Forelskelsens Henførelse til en Gud-
dom er kun Umiddelbarhedens skjønne spøgefulde Alvor, vil
man lade Ægteskabet skjøtte sig selv, eller naar det kommer høit,
være Noget, der kommer bag efter, saa finder man maaskee
ingen Vanskelighed, men paa den Maade ikke at finde Vanske-
lighed er en vanskelig Sag for Den, der er vant til at tænke
Eros gjør naturligviis ikke Fordring paa nogen Tro, og kan ikke
blive dens Gjenstand, dette gjør Eros saa brugbar for Digteren,
men en Aandens Gud, der er Gjenstand for en aandelig Tro,
er jo i en vis Forstand uendeligt fjernet fra Forelskelsens Con-
cretion.

J Hedenskabet var der en Gud for Elskoven og ingen for
Ægteskabet; i Christendommen er der, om jeg saa tør sige, en
Gud for Ægteskabet, ingen for Elskov. Ægteskabet er nemlig et
høiere Udtryk for Elskov. Sees Sagen ikke saaledes, forvirres
Alt, og man bliver enten ugist en Spotter, en Forfører, en
Eremit, eller Eens Ægteskab bliver en Tankeløshed. Vanskelig-
heden er, at saasnart man tænker Gud som Aand, bliver Indi-
videts Forhold til ham saa aandeligt, at den sandselige-sjelelige
Synthese, der er Eros’s Potens, let forsvinder, som hvis man
vilde sige, at Ægteskabet er en Pligt, det at gifte sig er en Pligt,
at dette da var et høiere Udtryk end Forelskelsen, fordi Pligten
er et aandeligt Forhold til en Gud som er Aand. Hedenskabet
og Umiddelbarheden tænker ikke Gud som Aand, men naar
dette er givet, er Vanskeligheden den, at kunne bevare de Be-
stemmelser, der ligge i det Erotiske, saa det Aandelige ikke ud-
brænder og fortærer dem, men brænder i dem uden at fortære
dem. Saaledes trues Ægteskabet med Farer fra to Sider; har
Judividet ikke sat sig troende i Forhold til Gud som Aand, spøger

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:45:41 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/6/0117.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free