Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
272
sorborgent, eller oni det er Storme, den er svanger med, veed
jeg ikke, jeg tor endnu ikke efterfvrske, for ikke at gjøre det for
tidligt og derved forstyrre
d. 20· Mand. Midnat·
Mig selv bliver der da slet ikke Tid til at tænke paa, og
dog er min inderste Existents en saadan, at den kan give nok at
betænke. Jeg er egentlig ingen religieus Jndividualitet, jeg er
kun en ordentlig og fuldstændig construeret Mulighed til en saa-
dan. Med Sværdet over Hovedet, i Livsfare opdager jeg de
religieuse Kriser med en saadan Pkimitivitet, som havde jeg
slet ikke kjendt dem iforveien, med en saadan Primitivitet, at,
hvis de ikke vare opdagede, maatte jeg opdage dem. Dette be-
høves nu ikke, jeg kan i den Henseende ydmyge og tugte mig
selv, som jeg engang trøstede en noget indskrænket Mand, hvem
en Anden spottende sagde om: han har ikke opfundet Krudtet,
jeg svarede, det behøves jo heller ikke, da det er opfundet. Men
eet er at lære as Lærebogen og udenad-3 Leetier, eet at kunne læse
for Præsten ja selv for Biskoppen, naar han visiterer, eet at kunne
præke som en Præst — et Andet er Oprindeligheden i Tilegnelsen.
Godt er det, at jeg ikke skal lære Andre. Jeg betaler med Glæde
baade TavlesPenge og Præste-Penge, Held Den, der er saa
sikker paa sig selv, at han tor tage Penge for Underviisningen.
Som Mulighed er jeg god nok, men idet jeg i Katastrophen
vil tilegne mig de religiense Forbilleder, nioder en philosophisk
Tvivl, som jeg ikke vil udtale som saadan ikke til et eneste Men-
neske. Det, det kommer an paa, er Tilegnelses Momentet. Dis-
poneret som jeg er i den religieuse Katastrophe, griber jeg efter
Paradigmet, men see! Paradigmet kan jeg slet ikke forstaae,
om jeg end venererer det med en Barndommens Pietet, der
ikke vil slippe det. Det ene Paradigma beraaber sig paa Syner,
det andet paa Aabenbarelser, det tredie paa Drømme At tale
derom, at gjennemglode Foredraget med Phantasi og dog
beholde Forudsætningen, Forudsætningen, der netop angaaer
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>