- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Sjette Bind /
465

(1920-1926) Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

465

ening med det som en Mesalliance. (Derfor vistnok er Boethius
saa vred paa Digter-Fremstillinger, 1ste B. p. 93 derfor vist-
nok forbod Solon Skuespil som Bedrageri, derfor vistnok vilde
Plato, at Digterne skulde udelukkes af hans Stat). Det Ethiske
spørger kun om Skyldig eller Ikke-Skyldig, er selv nok Mand
for at hamle op med Menneskene, trænger ikke til noget Ud-
vortes og Synligt, end sige til noget saa tvetydigt dialektisk,
som Skjebne og Tilfælde, eller til nogen Doms-Aktens Haand-
gribelighed. Det Ethiske er stolt og siger, naar jeg har dømt,
saa behøves der ikke videre. Dette vil sige, at det Ethiske ønsker
sig separeret fra det Æsthetiske og fra den Udvorteshed, der er
dettes Ufuldkommenhed, det ønsker at indgaae en herligere For-
bindelse, og denne er med det Religieuse.

Det Religieuse spiller nu, men som det Høiere, samme Rolle
som det Æsthetiske, det holder det Ethiskes uendelige Hurtighed
spatieret og Udviklingen foregaaer; men Scenen er i det Ind-
vortes, i Tanker og Sinde, hvad man ikke kan see, ikke engang
med en Natkikkert· Aandens Princip er, at det Udvortes og
Synlige (Verdens Herlighed eller dens Elendighed for den
Existerendez et Resultat i det Udvortes eller sammes Udebliven
for den Handlende) er til for at friste Troen, ikke altsaa for at
bedrage, men for at Aanden kan forsøges i at sætte det i Ju-
differents og tage sig selv tilbage. Det Udvortes gjør hverken
fra eller til —- og Resultatet bliver for det Første i det Ind-
vortes og for det Andet bestandig udsat.

Det æsthetiske Udfald er i det Udvortes, og det Udvortes
afgiver Sikkerheden for, at Udfaldet er der; man seer Helten
har seiret, har erobret hiint Land, og nu ere vi færdige. Det
religieuse Udfald er, ligegyldigt mod det Udvortes, kun sikkret
i det Indvortes o: i Troen. Ligegyldigt mod den Udvorteshed,
som det LEsthetiske behøver (at det skal være store Mænd, store
Gjenstande, store Begivenheder, saa det bliver comisk, naar det
er Smaa-Folk eller 2 Mk. og 8 Sk.) er det Religieuse commen-
surabelt for det største Menneske, der har levet, og for den Usleste,
og lige commensurabeltz commensurabelt for Nationers Vel-

S. Kierkegaard-. vL 30

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:45:41 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/6/0471.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free