- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Sjette Bind /
473

(1920-1926) Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

473

skab holder han Guden fast i Troen og seer i sin egen Tilintet-
gjørelse ikke som jeg den negative Eenhed af det Comiske og det
Tragiske og intet Mere, men seer sin egen Opreisning, han seer
sig selv falde ikke for Virkelighedens men for Guds Haand, og
derfor opreist. Religieust talt maatte jeg udtrykke mig anderledes,
om jeg her end taler i en fremmed Tunge: Forsynet, som uende-
ligt bekymrer sig om Enhver, udstyrer en Jndividualitet, som
det giver ualmindelige Kræfter i Forhold til Virkeligheden;
men, siger Forsynet, at han ikke skal afstedkomme for megen
Skade, saa binder jeg denne Kraft i Tungsind og skjuler den
derved for ham selv. Hvad han formaaer, skal han aldrig faae
at vide, men jeg vil bruge ham; han skal ikke ydmygcs af nogen
Virkelighed, forsaavidt er han mere forkjelet end andre Mennesker,
men i sig selv skal han fornemme Tilintetgjørelsen som andre
Mennesker ikke fornemme den. Først der skal han forstaae mig
og alene der, men da ogsaa være sikker paa, at det er mig, han
forstaaer. Experimenterende kan jeg vel forstaae dette, men
ellers ikke, thi jeg er ikke beroliget i Lidenskab, men i Liden-
skabsløshed.

Angeren er altsaa bleven ham dialektisk og bliver ham det,
fordi han maa vente paa Virkelighedens Oplysning om, hvad
han egentlig har forskyldt. Den dialektiske Læser vil naturligviis
kunne danne mange Exempler paa saadan dialektisk Anger. Jeg
vil blot henkaste eet. David har besluttet, at Urias skal ryddes
af Veien paa den underfundige Maade, at Bathzeba kan blive
hans. Jeg antager, at han har sendt Bud med hemmelig Ordre
til Feldtherren, jeg antager, at et saadant Bud bruger 3 Dages
Reise for at naae Leiren· Den historiske Virkelighed gjør her
Jntet. Hvad skeer? Jdet David samme Nat som Budet afgik,
vil søge Søvnens Hvile, finder han den ikke, men Forfærdelsen
vaagen, der griber ham, og han synker i Angeren —— i næste §
kommer jo Forsoningen. Nei holdt! J samme Øieblik indseer
David, at det dog maaskee var muligt at forhindre Mordet.
Jilbud udsendes, og David bliver tilbage. Jeg antager, at der
er 5 Dage igjen. 5 Dage, hvormeget er det? Det er jo ikke et

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:45:41 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/6/0479.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free