- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Sjette Bind /
499

(1920-1926) Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

499

der er mest Mistanke mod ham, thi en afgjørende Mistanke
er det netop, han mangler, han forfølger dette vilkaarlige Spor
med al Lidenskab: stundom gaaer da Lyset op, men paa et
andet Sted. Naar man ikke veed, om man er syg eller rask,
naar denne Tilstand begynder at constituere sig som Vrøvl,
gjør man vel i pludseligen at vove noget Desperat· Men uagtet
man handler uden Overlæg, er der dog en Art Overlæg

Ellers gjelder det med Overlæg som Antecedens og med
Angeren som Consequents at holde det Dialektiske ud. Først
Den, der i Overlæget har udtømt det Dialektiske, først han hand-
ler, og først Den, som i Angeren udtømmer det Dialektiske,
først han angrer. Forsaavidt synes det uforklarligt, at den væl-
dige Tænker: Fichte, kunde antage, at der ikke blev den Hand-
lende Tid til at angre, og det saa meget mere som denne ener-
giske og i ædel græsk Forstand oprigtige Philosoph havde et
stort Begreb om, at et Menneskes Handlen kun er i det Jnd-
vortes· Maaskee forklares det dog deraf, at han i sin Energi
netop ikke blev opmærksom paa (idetmindste ikke i en tidligere
Tid), at denne indvortes Handlen væsentligen er en Liden;
at derfor et Menneskes høieste indvortes Handlen er at angre.
Men at angre er ikke en positiv Bevægelse ud ad eller hen til,
men en negativ Bevægelse ind ad, ikke en Gjøren, men en
Laden sig ved sig selv vederfare Noget.

Der gives 3 Existents-Sphærer: den æsthetiske, den ethiske,
den religieuse. Det Metaphysiske er Abstraktionen, og der er
intet Menneske, som existerer metaphysisk. Det Metaphysiske,
det Ontologiske er, men det er ikke til, thi naar det er til er det
i det Æsthetiske, i det Ethiske, i det Religieuse, og naar det er,
er det Abstraktionen af eller et Prius for det Æsthetiske, det
Ethiske, det Religieuse. Den ethiske Sphære er kun Gjennem-
gangssphære, og derfor er dens høieste Udtryk Angeren som
en negativ Handlen. Den æsthetiske Sphære er Umiddelbars
hedens, den ethiske er Fordringens (og denne Fordring er saa
uendelig, at Jndividet altid gaaer fallit), den religieuse er Op-
fyldelsens, men vel at mærke ikke en saadan Opfyldelse, som

328

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:45:41 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/6/0505.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free