- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Sjette Bind /
506

(1920-1926) Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

506

er Syndsforladelse mit Standpunkt: Eenheden af det Comiske
og Tragiske.

Men da Umiddelbarheden vel er noget Enkelt, men ogsaa
noget høist Sammensat, saa er med denne ene Vanskelighed
(at være ophævet) samt med den anden, der er ligesom denne
(at Umiddelbarheden endog er hævet som Synd) Signalet
givet til de diffieileste Spørgsmaal, som alle indbefattes i det
ene: hvorledes en Umiddelbarhed kommer igjen (eller om det
at Umiddelbarheden er hævet for den Existerende betyder, at
han slet ikke er til)’k), hvorledes en saadan er forskjellig sra en



O) Medens man hundrede Gange læser: Umiddelbarheden er ophævet,
seer man ikke en eneste Yttring om, hvorledes et Menneske bærer sig ad med
at existere saaledes. Deraf turde man muligen slutte, at de Skrivende gjøre
Nar ad Een og selv i al Stilhed existere i Kraft af Umiddelbarheden, og derhos
leve af at skrive Bøger om, at den er ophævet. Maaskee er Systemet endda
ikke saa vanskeligt at forstaae, men det, der gjør Tilegnelsen saa vansbeiig, er,
at man har sprunget alle Mellembestemmelser over om, hvorledes Individet
pludseligen bliver et metaphysisk Jeg-Jeg, hvorvidt det er gjorligt, hvorvidt
det er tilladeligt, hvorvidt ikke hele det Ethiske er tilfidesat, hvorvidt Systemets
evige Sandhed ikke til Forudsætning (i Retning af det Existentielle, Psycho-
logiske, Ethiske, Religieuse) har en nødvendig lille Løgn i Mangel af anden
Jndledning, og Shstemets himmelske Text til Forklaring temmelig schofle
Noter samt en tvetydig Tradition, der dispenserer de Indviede fra at tænke
noget Afgjørende endog ved det mest Afgjørende Et umiddelbart Geni kan
blive Digter, Kunstner, Mathematiker o. s. v., men en Tænkende maa so dog
vide sit Forhold til den menneskelige Tilværelse, at han ikke bliver en Utydsbe
(ved Hjælp af den rene Væren som er en UsTings trods alle tydske Skrifter-
Han maa jo vide, hvorvidt det er ethisk og religieust sorsvarligt at slutte sig
metaphysisk inde, ikke at ville respektere Tilværelsens Krav, ikke paa hans
lytsaliggiorende mange Tanker, ikke paa hans indbildte Jeg-Jeg, men paa
hans menneskelige: Du, hvad enten Tilværelsen kalder til Lyst og Glæde og
Nydelse, eller til Forfærdelse og Bæven, thi tankeløst ikke at være bleven op-
mærksom derpaa er lige inisligt Lg kan han tankeløst oversee dette, saa gjør
et Experiment med en saadan Tænker-, sæt ham hen i Grækenland: han vil
blive udleet i hiint udvalgte Land, lykkeligt ved sin deilige Beliggenhed, lykke-
ligt ved sit rige Sprog, lykkeligt ved sin uopnaaede Kunst, lykkeligt ved Folkets
glade Sind, lykkeligt ved sine skjønne Piger-, lykkeligt først og sidst ved Tænkere,
der søgte og stræbte at forstaae sig selv og sig selv i Tilværelsen, inden de pro-
vede at forklare hele Tilværelsen

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:45:41 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/6/0512.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free