- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Syvende Bind /
20

(1920-1926) Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

20

Kanon, ikke andre, de ere authentiske, ere hele, Forfatterne ere
troværdige —- man kan godt sige, det er, som var hvert Bog-
ftav inspireret (Mere kan man da ikke sige; thi Jnspirationen
er jo Troens Gjenstand, er qvalitativ dialektisk, ikke til at naae
ved en Qvantiteren). Fremdeles der er ikke Spor af Modsigelse
i de hellige Bøger Thi lader os være hypothetisk forsigtige,
ymtes der blot et Ord om noget Saadant, saa er Parenthesen
der igjen og den philologisk-critiske Stundesløshed fører En
strax paa Afveie. Overhovedet er det blot den diætetiske For-
sigtighed, Forsagelsen af enhver lærd Mellemsætning, der een
to tre kunde udarte til at blive en hundredaarig Parenthes, der
her er fornøden for at Sagen kan være let og simpel. Maaskee
er dette ikke saa let, og som et Menneske gaaer i Farer hvor
han gaaer, saaledes gaaer den dialektiske Udvikling i Farer
overalt, i Fare for at slippe ind i en Parenthes. Det gaaer i
det Mindre som i det Større, og det som i Almindelighed gjør
Disputer saa kjedelige at høre paa for Trediemand er, at alle-
rede ved det andet Anløb er Disputen inde i en Parenthes og
fortsætter nu med denne skjæve Retning hidsigere og hidsigere
bort fra den egentlige Gjenstand. Man bruger det derfor som
et Fægterkneb at friste Modstanderen lidt, for at see om man
har en dialektisk Paradeur for sig, eller en Parenthes-Durch-
løber, der gaaer Hyp i Gallop saasnart det gjelder om det Paren-
thetiske. Hvor mangt et heelt Menneskeliv er det ikke gaaet
paa den Maade, at det fra en tidlig Ungdom as har bevæget
sig fortsat i Parentheser· Dog jeg afbryder disse moraliserende
og til Almeenvellet sigtende Betragtninger, hvormed jeg har
søgt at gjøre lidt Fyldest for min manglende historisk-critiske
Dygtighed Altsaa Alt antaget at være i sin Orden med Hensyn
til den hellige Skrift — hvad saa? Er saa Den, som ikke havde
Troen, kommet et eneste Skridt nærmere til Troen? Nei, ikke
et eneste. Thi Troen resulterer ikke af en ligefrem videnskabelig
Overveielse, og heller ikke ligefrem, tvertimod taber man i denne
Objektivitet den uendelige personlige i Lidenskab Jnteresseret-
hed, hvilken er Troens Betingelse, det uquue et nusquam,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:46:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/7/0046.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free