- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Syvende Bind /
65

(1920-1926) Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

65

Systemet er færdigt. Sæt-S altsaa, at En vilde meddele føl-
gende Overbeviisning: Sandheden er Juderlighedenz der er
objektivt ingen Sandhed, men Tilegnelsen er Sandheden; sæt
han havde Jver og Begeistring for at faae dette sagt, thi naar
Folk hørte det, saa vare de frelste, sæt han saa sagde det ved
alle Leiligheder og bevægede ikke blot de Letsvedende, men
ogsaa haardfore Mennesker: hvad saa? Saa vilde der nok findes
nogle Arbeidere, der havde staaet ledige paa Torvet, og først
ved dette Kald gik hen at arbeide i Viingaarden — med at for-
kynde denne Lære for Alle. Og hvad saa? Saa havde han yder-
ligere modsagt sig selv, som han havde gjort det lige fra Begyn-
delsen, thi allerede Jveren og Begeistringen for at faae det
sagt, og faae det hørt, var en Misforstaaelse Hovedsagen var
jo netop at blive forstaaet, og Forstaaelsens Inderlighed vilde
jo netop være, at den Enkelte forstod det ved sig selv. Nu havde
han endog bragt det til at faae Udraabere; og en Udraaber af
Inderlighed er et seeværdigt Dyr. For virkeligen at meddele
en saadan Overbeviisning vilde der udfordres Kunst og Selv-
beherskelsez Selvbeherskelse nok til i Inderlighed at fatte, at
det enkelte Menneskes Guds-Forhold er Hovedsagen og Tredie-
mands Travlhed er Mangel paa Inderlighed og Overflødig-
hed af elskværdig Dumhed; Kunst nok til uudtømmeligt, som
Jnderligheden var det, at variere Meddelelsens dobbeltreflek-
terede Form. Jo mere Kunst, jo mere Jnderlighedz ja havde
han megen Kunst, kunde han endog gjerne sige, at han brugte
den, sikker paa i næste Øieblik at kunne sikkre Meddelelsens
Inderlighed, fordi han var uendelig bekymret for at bevare
sin egen Inderlighed, hvilken Bekymring frelser den Bekym-
rede fra al positiv Sluddervorrenhed — Sæt En vilde med-
dele, at ikke Sandheden er Sandheden, men Veien er Sandhed,

P) Jeg siger blot: sæt, og under denne Form har jeg jo Lov at bringe
frem det Visseste og det Urimeligste; thi selv det Visseste sættes jo ikke som det
Visseste, men sættes som det Antagne for at oplyse Forholdet; og selv det
Urimeligste sættes jo ikke væsentligen, men antagelsesviis, for at belyse Con-
seqvents-Forholdet.

S. Kierkgeaard· V11. 5

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:46:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/7/0091.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free