- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Syvende Bind /
72

(1920-1926) Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

72

keligt nok, at Skipperen, der har sat En over fra Grækenland
til Jtalien, naar han er ankommen, gaaer rolig frem og tilbage
paa Strandbredden, modtager sin Betaling, som havde han
gjort noget Godt, medens han dog ikke kan vide, om han har
gavnet Passagererne, eller om det ikke havde været disse bedre
at sætte Livet til paa Havet: saa taler han egentlig som en
Afsindig-A Maaskee har En af de Tilstedeværende virkeligen
anseet ham for gal (thi ifølge Plato og Alcibiades skal det have
været en almindeligere Mening idetmindste at ansee ham for
sær, sem-rask maaskee har en Anden tænkt, at det var en snurrig
Vending i Talen, maaskee. Socrates derimod, han har maaskee
paa samme Tid holdt et lille Stævnemøde med sin Jdee, med
Uvidenheden. Dersom han har fattet Uendeligheden i Uviden-
hedens Form, saa maa han jo overalt have denne hos sig. Sligt
uleiliger ikke en Privat-Docent, han gjør det eengang om Aaret
i § 14 med Pathos, og deri gjør han vel, at han ikke gjør det
anderledes, hvis han nemlig har Kone og Børn og Udsigt til
et godt Levebrød — men ingen Forstand at tabe.

Den subjektive existerende Tænker, der har Uendeligheden
i sin Sjel, har den altid, og derfor er hans Form bestandig
negativ. Naar saa er, naar han virkeligen existerende gjengiver
Tilværelsens Form i sin Existents, saa er han existerende bestandig
lige saa negativ som positiv, thi hans Positivitet bestaaer i den
fortsatte Jnderliggjorelse, i hvilken han er vidende om det Nega-
tive. Blandt de saakaldte Negative er der imidlertid Nogle,
som efter at have faaet et Nys om det Negative forfalde til
det Positive og gaae vrælende ud i Verden, for at anbefale,
paanøde, falbyde deres lyksaliggjørende negative Viisdom —
og et Resultat kan man jo ogsaa raabe med som man raaber
med holsteensk Sild o. s.v. Meget klogere end de Positive ere
disse Udraabere ikke, hvorimod det er en Jnconseqvents af de
Positive at blive saa vrede paa dem, thi væsentligen ere de

O) Naar en Nulevende talede saaledes-, saa vilde vel ogsaa Enhver indsee,
at han var gal; men de Positive veed, de veed det med positiv Bestemthed,
at Socrates var en Viis, det skal være ganske bestemt: ergo.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:46:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/7/0098.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free