- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Syvende Bind /
80

(1920-1926) Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

80

Vorden, hvilket er betrygget derved, at han bestandigt er ligesaa
negativ som positiv, og har ligesaa megen væsentlig Comik
som væsentlig Pathos; og hvilket har sin Grund i, at han jo er
existerende, og tænkende gjengiver dette. Vordelsen er selve
Tænkerens Existents, hvilken man vel tankeløst kan abstrahere
fra og blive objektiv. Hvor langt eller hvor kort han er henne,
gjør væsentligen Jntet til Sagen (det er jo ogsaa kun en endelig-
relativ Sammenligning), saa længe han er existerende, er han
i Vorden.

Existentsen selv, det at existere, er Stræben, og er ligesaa
pathetisk som comisk; pathetisk, fordi Stræben er uendelig,
o: rettet mod det Uendelige, er Uendeligggjorelse, hvilket er
den høieste Pathos; comisk, fordi Stræben er en Selvmod-
sigelse. Pathetisk seet, har et Secund uendeligt Værd, comisk
seet er 10,000 Aar en Narrestreg ligesom den Dag igaar, og
dog bestaaer Tiden, hvori den Existerende er, af saadanne Dele.
Naar det blot enkelt og ligefrem udsiges, at 10,000 Aar er en
Narrestreg, saa gaaer mangen Daare med og finder, at det
er Viisdom, men glemmer det Andet, at et Secund har uende-
ligt Værd. Naar det hedder, at et Secund har uendeligt Værd,
saa studser En og Anden, og kan bedre forstaae, at 10,000 Aar
har uendeligt Værd, og dog er det ene ligesaa vanskeligt at
forstaae som det andet, naar man blot giver sig Tid til at sor-
staae, hvad det er der skal forstaaes; eller paa en anden Maade
bliver saa uendeligt greben ved Tanken om, at der ikke er Tid
at give bort, ikke eet Secund, at Secundet faaer uendeligt Værd

Denne Existentsens Beskaffenhed erindrer om den græske
Opfattelse af Eros, som findes i Symposiet, og som Plutarch
i hans Værk om Jsis og Osiris (§ 57) rigtigt forklarer. Paral-
lellen med Jsis, Osiris og Typhon beskjæftiger mig ikke, men
naar Plutarch erindrer om, at Hesiodus har antaget Chaos,
Jorden, Tartarus og Elskov for Grundvæsener, saa er det meget
rigtigt i Forbindelse hermed at minde om Plato. Thi Elskov
her betyder aabenbart Existents eller det, hvorved Livet er i
det Hele, det Liv, som er Synthesen af det Uendelige og det

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:46:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/7/0106.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free