- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Syvende Bind /
100

(1920-1926) Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

100

hvorledes begynder Systemet med det Umiddelbare,
o: begynder det umiddelbart dermed? Herpaa maa
vel ubetinget svares Nei. Antages Systemet at være efter Til-
værelsen (hvorved en Forvexling foranlediges med et Tilværel-
sens System), saa kommer jo Systemet bag efter, og begynder
altsaa ikke umiddelbart med det Umiddelbare, med hvilket Til-
værelsen begyndte, om den dog i en anden Forstand ikke begyndte
dermed, fordi det Umiddelbare aldrig er, men er ophævet naar
det er. Den Systemets Begyndelse, der begynder med det
Umiddelbare, er da selv naaet gjennem en Reflexion.

Her ligger Vanskeligheden, thi naar man ikke svigefuldt
eller tankeløst eller i stakaandet Travlhed for at faae Systemet
færdigt, slipper denne ene Tanke, saa er den i al sin Simpelhed
istand til at afgjøre, at der intet Tilværelsens System kan være,
og at det logiske System ikke maa rose sig af en absolut Begyn-
delse, fordi en saadan er ligesom den rene Væren en reen Chi-
mære.

Naar der nemlig ikke umiddelbart kan begyndes med det
Umiddelbare, (hvilket vilde være at tænke som en Hændelse
eller som et Under, o: hvilket ikke er at tænke), men denne Begyn-
delse maa naaes gjennem en Reflexion, saa spørges ganske een-
foldigt (ak, blot jeg nu ikke bliver sat i Skammekrogen for min
Eenfoldighed, fordi Enhver kan forstaae mit Spørgsmaal —
og derfor altsaa maa skamme sig ved Spørgerens populaire
Viden): hvorledes saaer jeg den Reflexion standset, der kom i
Bevægelse for at naae hiin Begyndelse? Reflexionen har nemlig
den mærkelige Egenskab, at den er uendelig. Men det at den
er uendelig vil i ethvert Tilfælde sige, at den er ikke til at standse
ved sig selv, fordi den jo, idet den skulde standse sig selv, bruger
sig selv, og altsaa kun bliver standset paa samme Maade som
en Sygdom blev helbredet, naar den selv fik Lov at bestemme
Lægemiddelet, o: Sygdommen blev næret. Maaskee er denne
Reflexionens Uendelighed den slette Uendelighed — saa ere vi
jo snart færdige, thi den slette Uendelighed skal være noget for-
agteligt Noget, som man, jo før jo hellere, maa opgive. Maatte

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:46:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/7/0126.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free