- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Syvende Bind /
115

(1920-1926) Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

115

og det maa her betragtes som Fortabelsens Jllusion (der er
sorbleven uvidende om at Afgjørelsen ligger i Subjektiviteten),
eller som Svigesuldhedens Udflugt (der skubber Afgjørelsen
bort ved en objektiv Behandling, hvori der i al Evighed ingen
Afgjørelse er), at antage, at denne Overgang fra et Objektivt
til den subjektive Antagelse er en ligefrem af sig selv følgende,
da den netop er den afgjørende, og den objektive Antagelse
(sit vevja verbo) Hedenskab eller Tankeløshed.

Christendommen vil jo skjænke den Enkelte en evig Salig-
hed, et Gode der ikke uddeles i større Partier, men kun til Een
og Een ad Gangen. Antager den end at Subjektiviteten er,
som Tilegnelsens Mulighed, Muligheden af at annamme dette
Gode, saa antager den dog ikke at Subjektiviteten uden videre
er fix og fcerdig, uden videre endog blot har en virkelig Fore-
stilling om dette Godes Betydning. Denne Subjektivitetens
Udvikling eller Omskabelse, denne dens uendelige Concentration
i sig selv ligeoverfor Forestillingen om Uendelighedens høieste
Gode, en evig Salighed, er den udviklede Mulighed af Subjek-
tivitetens første Mulighed. Saaledes protesterer Christendom-
men mod al Objektivitetz den vil, at Subjektet uendeligt skal
bekymre sig om sig selv. Det, den spørger om, er Subjektivi-
teten, først i denne er Christendommens Sandhed, hvis den
overhovedet er, objektivt er den slet ikke. Om den kun er i et
eneste Subjekt, saa er den kun i ham, og der er større christelig
Glæde i Himlen over denne Ene end over Verdenshistorien og
Systemet, hvilke, som objektive Magter, ere incommensurable
for det Christelige·

Man troer i Almindelighed at det at vcere subjektiv er ingen
Kunst. Nu, det forstaaer sig, ethvert Menneske er jo ogsaa saadan
et Stykke Subjekt. Men nu at vorde det man saadan uden videre
er: ja hvo vilde spilde sin Tid derpaa, det var jo den meest
resignerede af alle Opgaver i Livet. Ganske vist; men allerede
af den Grund er den saare svær, ja den sværeste af Alle, netop
fordi ethvert Menneske har en stærk naturlig Lyst og Drift til

at blive Andet og Mere. Saaledes gaaer det med alle tilsyne-
si-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:46:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/7/0141.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free