- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Syvende Bind /
116

(1920-1926) Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

116

ladende ubetydelige Opgaver: netop denne tilsyneladende Ube-
tydelighed gjør dem uendeligt svære, fordi Opgaven ikke lige-
frem vinker og saaledes understøtter den Higende, men fordi
Opgaven arbeider ham imod, saa der hører uendelig Anstræn-
gelse til blot her at opdage Opgaven, o: at dette er Opgaven,
en Møie man ellers er fritaget for. At tænke over det Eenfol-
dige, over hvad den Eenfoldige jo ogsaa saaledes veed, er yderst
afskrækkende, thi Disserentsen bliver selv ved den yderste An-
strængelse ingenlunde iøinefaldende for det sandselige Men-
neske. Nei, saa er det Høittravende noget ganske anderledes
Herligt.

Naar man overseer denne lille socratiske spøgefulde og
christeligt uendelig bekymrede Forskjel mellem det at være
saadan hvad man kalder et Subjekt — og at være et Subjekt
eller at vorde det, og at være hvad man er ved at være vordet
det: saa bliver dette den beundrede Viisdom, at det er Sub-
jektets Opgave at afføre sig sin Subjektivitet mere og mere,
og blive mere og mere objektiv· Man seer let heraf, hvad denne
Veiledning forstaaer ved at være saadan hvad man kalder et
Subjekt, at den derved forstaaer ganske rigtig det Tilfældige,
Kantede, Selvifke, Sære o.s.v., som ethvert Menneske kan
have nok af. At dette skal aflægges, nægter jo Christendommen
heller ikke, den har aldrig været Ven af Labansstreger. Men
Forskjellen er blot denne, at Videnskaben vil lære, at Veien
er at blive objektiv, medens Christendommen lærer, at Veien
er at blive subjektiv, o: i Sandhed at blive Subjekt. For at
dette ikke skal synes en Ordstrid, saa være det sagt, at Christen-
dommen netop vil potentsere Lidenskaben til sit Høieste, men
Lidenskab er netop Subjektiviteten, og objektivt er denne slet
ikke til.

Paa en underlig indirekte, satirisk Maade indskærpes det
ofte nok, skjøndt Menneskene ikke tage mod Lærdommen, at
Videnskabens Veiledning er Vildledelse. Medens vi Alle ere
saadan hvad man kalder Subjekter og arbeide paa at blive objek-
tive, hvilket lykkes mange Mennesker bestialfk nok, gaaer Poesien

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:46:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/7/0142.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free