Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
129
gjelder, at man ikke lystes efter at gaae verdenshistorisk til Gjeste-
bud og beruse sig i det Forbausende. Men denne Asholdenhed
er igjen, ethisk forstaaet, den guddommeligste Nydelse og Evig-
hedens hjertestyrkende Vederqvægelse. Verdenshistorisk fristes
derimod et Menneske let til at antage, at naar han er et ube-
tydeligt Menneske, saa har det ingen uendelig Betydning, om
han feiler; og naar han er et meget stort Menneske, saa kan
Størrelsen gjøre Feiltrinet til noget Godt.
Men selv om det betragtende Jndivid ikke saaledes demo-
raliseres, naar dog det Ethiske forvexles med det Verdenshisto-
riske, saa det væsentligen bliver noget Andet ved at angaae
Millioner end ved at angaae Een, saa afstedkommes let en anden
Forvirring: at det Ethiske skulde i det Verdens-historiske først
finde sin Concretion, og først i denne Eoncretion være Opgave
for de Levende. Det Ethiske bliver saa ikke det Oprindelige, det
Oprindeligste i ethvert Menneske, men snarere en Abstraction
af det verdenshistorifk Oplevede. Man betragter Verdens-
historien, og see, hver Tidsalder har sin sædelige Substantsz
man bliver objektiv storagtig, og vil, skjøndt existerende, ikke
nøies med det saakaldte subjektive Ethiske, nei, den nulevende
Generation vil allerede i levende Live opdage sin verdens-
historisk sædelige Jdee og handle der ud af. Ak, hvad gjør
Tydsken ikke for Penge — og hvad gjør Dansken ikke bag efter,
naar Tydsken har gjort det! J Forhold til det Forbigangne er
Sandsebedraget let, der glemmer og tildeels ikke kan vide, hvad
der tilhører Jndividet og hvad hiin objektive Tingenes Orden,
som er Verdenshistoriens Aand; men i Forhold til den nulevende
Slægt, og i Forhold til hvert enkelt Individ, at lade det Ethiske
blive Noget, som der skal en Prophet med verdenshistorifk Blik
paa Verdenshistorien til, for at opdage, det er et sjeldent sindrig-
comisk Paafund. Lykkelige nittende Aarhundrede: dersom der
ikke staaer en saadan Prophet op, saa kan vi holde Fyraften,
thi saa veed Ingen, hvad det Ethiske er. Snurrigt nok allerede,
at det Ethiske ansees saa ringe, at Underviisning deri helst
S. Kierkegaard· Vll 9
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>