- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Syvende Bind /
139

(1920-1926) Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

139

Ironi, Pathos, Dialektik er quod desideratux, naar det Ethiske
er quod erat demonstrandum Dog mener jeg ingenlunde ved
mine Skriverier at udtømme det Ethiske, fordi det er uendeligt.
Men desto forunderligere er det, at man anseer det som saa
ubetydeligt, at man bortgiver det Visse for det Uvisse, bort-
giver det Visseste af Alt for Approximationens forskjellige
vinkende Opgaver. Lad Verdenshistorien være et Speil, lad
Betragteren sidde og see sig selv i Speilet; men lad os ikke glemme
Hunden, der ogsaa skulde see sig selv i Speilet ——— og tabte hvad
den havde. Det Ethiske er ogsaa et Speil, og Den, som seer
sig deri, taber vel Noget, og jo mere han seer sig deri, desto mere
taber han — alt det Uvisse nemlig, for at vinde det Visse. Kun
i det Ethiske er Udødelighed og det evige Liv, anderledes for-
staaet er Verdenshistorien maaskee et Skuespil, et Skuespil,
der maaskee varer ved — men Betragteren døer, og Betragt-
ning var en maaskee høist betydningsfuld — Tidsfordriv.

y) Naar nu dette er fraseet, og Indrømmelsen gjort, at
man ikke skal opgive det Verdens-historiske fordi Omgangen
dermed er vovelig, eller fordi man feigt frygter Approxima-
tionens Møie og Besværlighed: lad os saa betragte Verdens-
historien, dog ikke in oonoreto, for ikke at blive vidtløftige, hvad
jo endog Den, der blot kan Kofods Historie, let kan blive, men
in abstraot0, lad os betænke: hvad der er at see i det
Verdenshistoriske. ·

Skal det Verdenshistoriske være Noget, og ikke en høist
ubestemt Bestemmelse, hvor trods alt det Meget, man faaer
at vide om China og Monomotapa, det dog i sidste Jnstants
lades uafgjort, hvilken Grændsen er mellem det Jndividuelle
og det Verdenshistoriske, medens det Forvirrende atter og
atter afstedkommes, at en Konge kommer med, fordi han er
Konge, og en Eneboer fordi han i Jsolation er en betydnings-
fuld Jndividualitet, om der er nogen Grændse (eller om det
spekulativt løber sammen, saa Alle komme med, og Verdens-
historien er Jndividernes Historie), om Grændsen er tilfældig
(i Forhold til hvad man nu netop veed), om Grændsen maa-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:46:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/7/0165.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free