- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Syvende Bind /
196

(1920-1926) Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

196

objektive Uvished med Jnderlighedens hele Lidenskab, og i
denne Modsigelse, i denne Risico er netop Troen. Nu er det
anderledes, istedetfor den objektive Uvished, er her Visheden
om at det objektivt seet er det Absurde, og dette Absurde fast-
holdt i Jnderlighedens Lidenskab er Troen. Den socratiske
Uvidenhed er som en vittig Spøg i Sammenligning med det
Absurdes Alvor, og den socratiske existerende Inderlighed som
en græsk Sorgløshed i Sammenligning med Troens Anstrængelse.

Hvilket er nu det Absurde? Det Absurde er, at den evige
Sandhed er bleven til i Tiden, at Gud er blevet til, er født,
har voxet o. s. v., er blevet til aldeles som det enkelte Menneske,
ikke til at skjelne fra et andet Menneske, thi al umiddelbar Kjen-
delighed er før-socratisk Hedenskab og jodisk seet Afgudsdyrkelsez
og enhver Bestemmelse af Det, som virkelig gaaer videre end
det Socratiske, maa væsentligen have et Mærke af, at det staaer
i Forhold til dette, at Guden er blevet til, fordi Tro, sensu
striotissimo, som udviklet blev i Smulerne, refererer sig til Til-
blivelse· Naar Socrates troede, at Gud er til, da indsaae han
vel, at der hvor Veien svinger af, er der en objektiv Approxi-
merens Vei, ved f. Ex. at betragte Naturen, Verdenshistorien
o.s.v. Hans Fortjeneste var netop at flye denne Vei, hvor
den qvantiterende Sirenesang fortryller og narrer den Existe-
rende. J Forhold til det Absurde er den objektive Approxime-
ren, der er som den Comedie Misforstaaelse paa Misforstaaelse,
som i Almindelighed opfores as Privat-Docenter og Speculanter.

Det Absurde er netop ved det objektive Frastod Troens
Kraftmaaler i Inderlighed Altsaa det er en Mand, der vil
have Troen; lad nu Eomedien begynde. Han vil have Troen,
men ved Hjælp af den objektive Overveielse og Approximeren
vil han sikkre sig. Hvad skeer? ved Hjælp af Approximeringen
bliver det Absurde noget Andet, det bliver sandsynligt, det bliver
mere sandsynligt, det bliver maaskee overmaade og særdeles
sandsynligt Nu er det da, han skal til at troe det, og han tør
sige om sig selv, at han troer ikke som Skomagere og Skrædere
og Eensoldige, men først efter lang Overveielse. Nu skal han

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:46:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/7/0222.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free