Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
241
ning kan man dog ogsaa have i Forestillingen, hvorved den
saa let bliver dialektisk i Retning af mere eller mindre sand.
Nei, der existeres i Tanke, og Bogen eller Skriftet har intet
endeligt Forhold til Nogen. Den Tankens Gjennemsigtighed i
Existents er netop Jnderligheden. Havde saaledes f. Ex. Spe-
culationen istedenfor docerende at foredrage de omnjbus dubi—
tandum og faae et Ehorus, der sværger, til at sværge de om-
nibus dubitandum, havde den isteden derfor gjort et Forsøg
paa at lade en saadan Tvivler blive til i Existents-Jnderlighed,
at man kunde see indtil den mindste Detail hvorledes han bar
sig ad med at gjøre det — ja, havde den gjort det, det er, havde
den begyndt derpaa, saa havde den opgivet det igjen, og beskæm-
met seet, at det store Ord som enhver Ramser har forbandet
sig paa at han har realiferet, at det er ikke blot en uendelig
vanskelig Opgave, men en Umulighed for en Existerende Og
dette er netop en af de sørgelige Sider ved al Meddelelse, at
den gode Meddeler, snart for at vinde Mennesker, snart af For-
fængelighed, snart i Tankeloshed tager Munden saa fuld, at
han ikke blot i en Haandevending har gjort Alt hvad der er en
eminent existerende Aand muligt i et langt Liv, men hvad der
er umuligt. Man glemmer, at det at existere gjør Forstaaelsen
af den simpleste Sandhed for Menigmand i Existents-Gjennem-
sigtighed saare vanskelig og anstrengende; man tillyver sig uden
videre Mt ved Hjælp af Resultat (jeg har hørt Mennesker, der
vare saa dumme, at man kunde løbe Døre ind med dem, sige:
man kan ikke blive staaende ved den socratiske Uvidenhed), og
ender som alle Vindbeutler med tilsidst endog at have gjort
det Umulige. Inderlighed er bleven en Videns-Sag, at existere
Tidsspildez deraf kommer det, at det maadeligste Menneske,
der i vor Tid skriver Noget sammen, taler saa man skulde troe
han havde oplevet Alt, og kun ved at agte paa hans Mellem-
sætninger seer man, han er en Skjelmsmesterz og deraf kom-
mer det, at et Menneske i vor Tid, der existerer blot med saa
megen Energie som en middelmaadig græsk Philosoph, ansees
for dæmonisk» Smertens og Lidelsernes Ramse kan man udenad,
S. Kierkegaard Vll 16
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>