- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Syvende Bind /
252

(1920-1926) Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

252

brydelse), at forlade Moderen, at forlade Barnet, og saa som
Roman-Helt vel indlade sig med en ny Elskerinde, hvorved man,
selv om dette ny Forhold var et ret Ægteskab, efter Skriftens
Ord bedriver Hor, og forvandler den Forladtes Ægteskab, hvis
hun indgik noget saadant, til Skjørlevnet ifølge Skriftens Lære.
Forsaavidt kan jeg endda nok forstaae,-k) hvorfor der valgtes
en Forlovelses-Historie, og senere igjen as Fratex Taojturnus.
Jo rettere det brudte Forhold kan holdes, medens Forfærdelsen
af prjma Qvalitet voxer og tiltager, desto mere kan Dialek-
tiken opdage. Men at dialektisere over hvad der meest passende
afhandles ved anden Protokol i Criminal-Kamret, ja vel endog
at bruge sin lumpne Smule Dialektik til at lade Helten slippe
ganske godt derfra, det maa overlades til Romanskrivere En
Forlovelse vilde en Romanskriver ansee for en saadan Ubetyde-
lighed, at han slet ikke kunde indlade sig paa at opfatte et saa-
dant brudt Løfte. Hos de pseudonyme Forfattere bruges Dialek-
tiken netop til at gjøre det saa forfærdeligt som muligt, og Helten
bliver netop Helt ved den Lidenskab, med hvilken han opfatter
Forfærdelsen i sig selv og som afgjørende for sit Liv, og Reen-
heden ligger netop i, at det brudte Løfte fattes i Retning af en
teleologisk Suspension, og Heltens Reenhed i, at det er hans
Lidenskabs Høieste at ville gjøre det om, og Heltens Martyrium
blandt Andet i, at han selv indseer, at hans Liv bliver menings-
løst for de fleste Mennesker, der i Almindelighed forstaae sig
ligesaa meget paa det Ethiske og det Religieuse, som de fleste
Romanskrivere forstaae sig paa det. Ethisk og religieust bliver
man ikke Helt ved at vcere en frisk Fyr, der kan tage sig Alt let,

k) Ligeledes kan jeg ogsaa nok forstaae, hvorfor den pseudonyme eller
de pseudonyme Forfattere gjentagen drage Ægteskabet frem. Hvor Vanske-
lighederne begynde, der slippe i Almindelighed Folk. Poesien tager efter
gammel Skik Forelskelsen, og lader Ægteskabet være hvad det kan være.
Men i den moderne Poesi (i Dramet og Novellen) er det endog kommet
saavidt, at man uden videre bruger Ægteskabsbrud som en raffineret Bag-
grund for en ny Forelskelse Den uskyldige Poesi forklarer Intet om Ægte-
skabet; den skyldige Poesie forklarer det som Ægteskabsbrud.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:46:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/7/0278.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free