- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Syvende Bind /
253

(1920-1926) Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

253

men tvertimod ved at tage Livet uendelig tungt, dog vel at
mærke ikke i Form af fruentimmeragtig halvtimes Vrælen, men
i Form af Udholdenhed i Inderlighed.

Dog Prøvelse (dens Dialektik cfr. Gjentagelsen) er en Gjen-
nemgang, den Prøvede vender atter tilbage til at existere i
det Ethiske, om han end beholder et evigt Indtryk af Forfær-
delsen, et inderligere Jndtryk end naar de graae Haar erindre
den Forsogte om Rædselens og Livsfarens Øieblik, da han blev
graahaaret. Den teleologiske Suspension af det Ethiske maa
have et endnu bestemtere religieust Udtryk. Det Ethiske er da
tilstede i ethvert Øieblik med sin uendelige Fordring, men Jndi-
videt er ikke istand til at realisere det. Denne Jndividets Afmagt
maa ikke forstaaes om den fortsatte Stræbens Ufuldkommen-
hed med Hensyn til at naae et Ideal, thi saa er Suspensionen
ikke sat, saa lidet som den Mand er suspenderet der maadeligt
bestyrer sit Embede. Suspensionen ligger i, at Jndividet befinder
sig i lige den modsatte Tilstand af hvad det Ethiske fordrer, saa
det, langtfra at kunne begynde, hvert Øieblik det forbliver i
denne Tilstand, forhindres mere og mere i at kunne begynde:
det forholder sig ikke som Mulighed til Virkelighed, men som
Umulighed. Saaledes er Jndividet suspenderet fra det Ethiske
paa den forfærdeligste Maade, det er i Suspensionen ueens-
artet med det Ethiske, som dog har Uendelighedens Fordring
paa det, og hvert Øieblik fordrer sig af Jndividet, og derved hvert
Øieblik kun bestemtere betegner Ueensartetheden som Ueens-
artethed. J Fristelsen (naar Gud frister et Menneske som det
hedder om Abraham i Genesis) var Abraham ikke ueensartet
med det Ethiskez han kunde godt realisere det, men hindredes
deri ved hiint Høiere, der ved at accentuere sig selv absolut
forvandlede Pligtens Stemme til Anfægtelse Saasnart hiint
Høiere giver den Fristede fri, saa er Alt i Orden, om end den
Forfærdelse bliver i al Evighed tilbage, at dette kunde hænde
selv om det var klz af et Secund. Thi hvor længe Suspen-
sionen varer, er det mindre Vigtige; at den er, er Afgjørelsen.
Dog Sligt bryder man sig ikke om; Prædikeforedraget bruger

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:46:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/7/0279.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free