- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Syvende Bind /
264

(1920-1926) Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

264

at meddele i en anden Forstand til en Kunst, end man ellers
antager ved at tænke sig det saaledes, at Meddeleren har at
fremsætte Meddelelsen for en Vidende, at denne kan bed-ømme
den, eller for en Ikke-Vidende, at denne kan faae Noget at vide.
Men det Næste bryder man sig ikke om, det der netop gjør Med-
delelsen saa dialektisk vanskelig: at Modtageren er en Existe-
rende, og at dette er det Væsentlige At standse en Mand paa
Gaden og staae stille for at tale med ham, er ikke saa vanskeligt
som i Forbigaaende at skulle sige en Forbigaaende Noget uden
selv at staae stille eller sinke den Anden, uden at ville bevæge
ham til at gaae samme Vei, men netop tilskynde ham til at gaae
sin egen Vei: og saaledes er Forholdet mellem en Existerende
og en Existerende, naar Meddelelsen angaaer Sandheden som
Existents-Jnderlighed. Angaaende denne min dissentierende
Opfattelse af det at meddele er det stundom faldet mig ind,
om dog ikke Dette betræffende den indirecte Meddelelse lod
sig directe meddele. Saaledes seer jeg, at Socrates, der ellers
holdt saa strengt paa det at spørge og svare (hvilket er en indi-
recte Methode), fordi den lange Tale, det docerende Foredrag,
Ramsningen kun fører til Forvirring, stundom selv taler læn-
gere, og da anfører som Grund, at det er fordi Den, med hvem
han taler, behøver en Oplysning, inden Samtalen kan komme
i Gang. Dette gjør han f. Ex. i Gorgias. Men mig forekommer
dette en Jnconseqvents, en Utaalmodighed, der frygter for,
at det vil vare for længe, inden man kommer til at forstaae
hinanden; thi med den indirecte Methode maa dog alt det
Samme kunne naaes, kun langsommere Men Hurtigheden har
slet intet Værd i Forhold til Forstaaelse, hvor Jnderligheden er
Forstaaelsen. Mig synes det bedre, at man i Sandhed kommer
til at forstaae hinanden i Jnderligheden fra hinanden, om dette
end skeer langsomt. Ja, selv om det aldrig skeete, fordi Tiden
gik forbi, og den Meddelende var glemt, uden at Nogen var
kommen til at forstaae ham, mig synes det conseqventere af
den Meddelende ikke at have forskyldt den mindste Tillæmps
ning for at faae Nogen til at forstaae sig, og først og sidst at

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:46:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/7/0290.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free