- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Syvende Bind /
266

(1920-1926) Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

266

Templet at være objektivt, thi dets Forhæng brast, end ikke
tillod de Døde at blive objektive, thi de stode op af Gravene-
hvad der altsaa formaaer at gjøre endog det Livløse og de Afdode
subjektive, det betragtes nu objektivt af DHrr. Objektive. Man
bliver objektiv, objektiv vil man betragte Christendommen, der
foreløbigen tager sig den Frihed at gjøre Betragteren til Synder,
hvis der overhovedet skal være Tale om at faae Noget at see.
Og det at være Synder, hvad der maa være Subjektivitetens
forfærdeligste Lidelse, det vil man være objektiv· Men saa hjæl-
per man med lange systematiske Jndledninger, og verdens-
historiske Oversigter: i denne Forbindelse lutter Narrestreger,
i Forhold til Christendommens Afgjørelse lutter Sinkerie· Man
bliver objektiv og objektiv, jo tidligere jo bedre, man lader haant
om at være subjektiv, man foragter Jndividualitetens Categorie,
vil trøste sig ved Slægtens, men fatter ikke, hvilken Feighed
og Fortvivlelse det er, at Subjektet griber efter et glimrende
Noget og bliver til slet Jntetz man er Christen saadan uden
videre, ved festlige Leiligheder betænker man endnu det Spørgs-
maal, der anstod sig strænge Fædre vel, om Hedningerne kunne
blive salige, og man mærker ikke Satiren, at Hedenskabet ligger
Christendommen langt nærmere end en saadan objektiv Chri-
stenhed, hvor Christus er bleven Ja og Nei, medens han i Corinth,
forkyndt af Paulus, var ikke Ja og Nei (2 Cor. 1, 19)! At existere
subjektivt med Lidenskab (og objektivt lader der sig kun existere
i Distraction), er overhovedet en absolut Betingelse for at kunne
have nogen Mening om Christendommen Enhver, der ikke vil
det, og dog vil befatte sig med Christendommen, han være nu
hvem han være vil og forøvrigt hvor stor han være vil, i denne
Sag er han væsentligen en Nar.

Om min Opfattelse af de pseudonyme Forfattere er stem-
mende med hvad de selv have villet, kan jeg ikke afgjøre, da jeg
kun er Læser, men at de have et Forhold til min Thesis, er klart
nok. Sees det ikke paa Andet, saa sees det paa deres Afholdens
hed fra at docere. At der ikke skal doceres, er i mine Tanker
den sande Opfattelse af Tidens Forvirring, hvilken netop ligger

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:46:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/7/0292.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free