- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Syvende Bind /
277

(1920-1926) Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

277

leriet, som sormodentlig derfor ogsaa antager, at Den er den
største Skuespillerinde, der ikke blot kan spille i forskjellige phan-
tastiske qvindelige Dragter, men endogsaa ordentlig i Buxer
og Trøie, med Flipper paa, idet man bestemmer Kunst-Præ-
stationens Omfang efter Dragternes, og derfor anseer den
Skuespillerinde for den daarligste, der især har de Partier, hvor
hun spiller i sine egne Klæder Jstedenfor at Forstandigheden
og Ungdommens høiere Umiddelbarhed i Gjentagelsen vare
holdte ude fra hinanden i Constantin som den Forstandige og
det unge Menneske som den Forelskede, ere disse to Faktorer
satte sammen i Een iExperimentets Quidam, hvorved Dobbelt-
bevægelsen bliver nødvendig og tydelig, og selv Alvor sam-
mensat af Spøg og Alvor (cfr. p. 283). Det er det samme
Menneske, der med sin Forstand seer det Komiske, som lider
det Tragiske-W og ud af Eenheden af det Comiske og det Tra-
giske vælger det Tragiske (cfr. p. 327 og 328 øverst). J ,,Gjen-
tagelsen« var Jronie og Sentimentalitet bragt i Forhold til
hinanden, i Lidelses-Historien er Humor bragt frem. Constantin
maatte selv være med og tage partes, hvorimod Fra-tak Tak-ci-
turnus staaer aldeles uden for som en ,,Opsigtsbetjent«, thi
Quidam har Forstand nok, og netop derved naaes Humor, at
han selv er de discrete Momenter. Lader man den qvindelige
Figur udenfor, der jo saavel i Gjentagelsen som i Lidelses-
Historien kun indirecte er med, saa var der i Gjentagelsen to
Personer, i Lidelses-Historien er der kun een. ,,Det bliver kjede-
ligere og kjedeligerez og saa ikke engang saa meget som et Selv-
mord, eller Afsindighed eller Barnefødsel i Dølgsmaal eller
andet Desligez og desuden, naar Forsatteren engang har skrevet
en Kjerlighedshistorie, saa har han udtømt den Materie, saa
maa han forsøge sig i en ny Retning, f. Ex. i Røverhistorien.«
— Frater Taojturnus bestemmer sig selv lavere i Existents
end Quidams Existents, forsaavidt denne har en ny Umiddel-

«) Et lille Motto af Quidam tyder strax paa den humoristiske Dobbelt-
stemning, medens det latinske Motto ,,periissem nisj periissem« er en
lidende humoristisk Tilbagekaldelse af det Hele.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:46:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/7/0303.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free