- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Syvende Bind /
278

(1920-1926) Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

278

barhed. Allerede Constantin var ikke utilbøielig dertil i Forhold
til det unge Menneske, men havde dog Forftandigheden og
Jronien, som det unge Menneske manglede. J Almindelighed
tænker man sig det anderledes-, at den Experimenterende, Iagt-
tageren, er høiere eller staaer høiere end Det han frembringer.
Deraf kommer Letheden i at give Resultat. Her er det om-
vendt; den Experimenterede opdager og udviser det Høiere,
Høiere ikke i Retning af Forstand og Tænkning, men i Retning
af Inderlighed Quidams Inderlighed er netop kjendelig paa,
at han har sin Inderlighed bestemmet ved Modsætningen i sig
selv, at han selv seer det comisk, der dog er i ham med hele Inder-
lighedens Lidenskab. En qvindelig Inderlighed som Hengiven-
hed er mindre Inderlighed, fordi Retningen aabenbar er ud
efter, hen til, medens Modsætningens Tilstedeværelse netop
viser Retningen ind efter. Quidam er selv Eenheden af det
Comiske og det Tragiske, dog er han mere end Eenheden,
han er efter den i Lidenskab (det Comi-Tragiske, cfr. § 2 passim).
Frateren er væsentligen Humorist, og udviser frastødende netop
derved den nye Umiddelbarhed.

Saaledes er Humor avanceret som sidste termjnus a quo
i Forhold til det christelige Religieuse. J den moderne Viden-
skab er Humor bleven det Høieste efter Troen. Troen er nemlig
det Umiddelbare, og gjennem Speculationen, der gaaer ud over
Troen, naan Humor. Dette er en General-Confusion i hele
den systematiske Speculation, forsaavidt den vil tage sig af
Christendommen Nei, Humor slutter Jmmanentsen af indenfor
Jmmanentsen, ligger endnu væsentligen i Erindringens Til-
bagetagen ud af Existents ind i det Evige, og først da begynder
Troen og Paradoxerne. Humor er det sidste Stadium i Exi-
stens-Inderlighed foran Troen. Den maatte derfor efter min
Jdee avanceres, at intet Stadium bagved lodes upaaagtet,
som bagefter kunde reise Forvirringen. Det er nu skeet i Lidelses-
Historien· Humor er ikke Troen, men foran Troen, ikke efter
Troen eller en Udvikling af Troen. Christeligt forstaaet er der
nemlig ingen Gaaen ud over Troen, fordi Troen er det Høieste

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:46:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/7/0304.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free