- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Syvende Bind /
290

(1920-1926) Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

290

nok saa deilige Kniplinger, er det dog sørgeligt at tænke paa
denne forknyttede Stakkel, og saaledes er det comisk at see en
Tænker, der trods al Bravour personligen existerer som et Nit-
tengryn, der personligen vel giftede sig, men neppe var bekjendt
med eller bevæget af Forelskelsens Magt, hvis Ægteskab derfor
vel var lige saa upersonligt som hans Tænken, hvis personlige
Liv var uden Pathos og uden pathologiske Kampe og kun phi-
listeragtigt bekymret om, hvilket Universitet der var det bedste
Levebrød Et saadant Misforhold skulde man troe var en Umulig-
hed i Forhold til Tænkning, man skulde troe, det kun tilhorte
den udvortes Verdens Elendighed, hvor det ene Menneske træller
for det andet, saa man ikke uden Taarer kan beundre Knip-
lingerne, naar man tænker paa Kniplingspigen. Man skulde
troe, at en Tænker førte det rigeste menneskelige Liv — saa
var det i Grækenland

Med den abstrakte Tænker er det en anden Sag, naar han
uden at have forstaaet sig selv og den abstrakte Tænknings For-
hold til Existents, enten følger et Talents Tilskyndelse, eller
dresseres til at være noget Saadant. Jeg veed det vel, at man
gjerne beundrer en Kunstner-Existents, der uden at gjøre sig Rede
for hvad det er at være Menneske følger sit Talent, saa Beundreren
glemmer ham over hans Kunstværk; men jeg veed ogsaa, at
en saadan Existerende har sit Tragiske i at være en Differents,
der ikke er personligen reflekteret i det Ethiske, og jeg veed ogsaa,
at i Grækenland var en Tænker ikke en forknyttet Existerende,
der frembragte Kunstværker, men han var selv et existerende
Kunstværk Det at være Tænker skulde dog vel ogsaa mindst
af Alt forholde sig som en Differents til det at være Menneske.
Dersom det saaledes er givet, at en abstrakt Tænker har manglet
Sands for det Comiske, saa er det eo ipso Beviis for, at al
hans Tænken er Præstation af et maaskee udmærket Talent,
men ikke af et Menneske, der i eminent Forstand har existeret
som Menneske. Dog docerer man, at Tænkning er det Høieste,
at Tænkningen indbefatter Alt under sig, og paa samme Tid
gjør man ingen Indsigelse mod, at Tænkeren ikke existerer væsent-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:46:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/7/0316.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free