- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Syvende Bind /
299

(1920-1926) Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

299

oftere tænkt over, hvorledes man kunde bringe et Menneske
i Lidenskab. Saa har jeg tænkt, at hvis jeg kunde faae ham
sat op paa en Hest og denne derpaa gjort sky, og bragt i den
vildeste Carrierez eller endnu bedre for ret at faae Lidenskaben
frem, hvis jeg kunde faae en Mand, der saa hurtigt som muligt
vilde hen til et Sted (og altsaa allerede var noget i Lidenskab)
sat op paa en Hest, som neppe kunde gaae: og dog er det at
existere saaledes, naar man skal være sig det bevidst. Eller der-
som en Kjoresvend ellers ikke kunde komme i Lidenskab, naar-
man spændte ham en Pegasus og et Uogangsog sammen for
een Vogn, og sagde: kjør nu — saa tænker jeg det lykkedes.
Og saaledes er det at existere, naar man skal være sig det bevidst.
Evigheden er som hiin bevingede Ganger uendelig hurtig,
Timeligheden er et Udgangsøg, og den Existerende er Kjøre-
svenden, naar nemlig det at existere ikke skal være saadan hvad
man kalder at existere, thi saa er den Existerende ingen Kjøre-
svend, men en fuld Bonde, der ligger i Vognen og sover og
lader Hestene skjotte sig selv. Det forstaaer sig, ogsaa han kjører,
ogsaa han er Kudsk, og saaledes er der maaskee Mangen, der
— ogsaa existerer.

Forsaavidt Existents er Bevægelse gjelder det, at der dog
er et Continueerligt, som sammenholder Bevægelsen, ellers er
der nemlig ingen Bevægelse Ligesom det, at Alt er sandt,
betyder, at Jntet er sandt, saaledes betyder det, at Alt er i
Bevægelse, at der ingen Bevægelse er3). Det Ubevægelige
hører med til Bevægelsen som Bevægelsens Maal, baade i
Betydning af szog og derpaa-, ellers er det, at Alt er i Bevæ-
gelse, hvis man ogsaa vil tage Tiden bort, og sige, at Alt er
altid Bevægelse, eo ipso Stilstand. Aristoteles, der paa saa
mange Maader fremhæver Bevægelsen, siger derfor, at Gud
selv ubevæget bevæger Alt. Medens nu den rene Tænken uden

M) Det var upaatvivleligt dette som hiin Discipel af Heraklit meente,
der sagde, at man end ikke eengang kunde gaae igjennem den samme Flod.
Johannes de silentio (i »Frygt og Bæven«) gjorde en Hentydning til denne
Discipels Udsagn, men mere med rhetorisk Sving end med Sandhed.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:46:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/7/0325.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free