- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Syvende Bind /
316

(1920-1926) Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

316

at han philosopherede i Værkstederne og paa Torvet. Jmids
lertid er det dog ikke min Mening, og mit Forslag intet mindre
end et lazaronagtigt Attentat paa Videnskab. Men lad en hegelsk
Philosoph eller Hegel selv samtale med et udviklet Menneske,
der er dialektisk forfaren ved at have existeret: saa vil strax fra
Begyndelsen alt det Afsecterede og Chimairiske være forhindret.
Naar man skriver eller dicterer Paragrapher ud af eet Stykke
i eet væk fort, med Løfte om at Alt skal blive tydeligt ved Slut-
ningen, saa bliver det vanskeligere og vanskeligere at opdage,
hvor Confusionens Begyndelse er, og at faae et fast Udgangs-
punkt. Ved Hjælp af »Alt skal blive tydeligt i Slutningen-O
og midlertidigt ved Hjælp af den Categorie ,,her er ikke Stedet
til videre at gaae ind paa dette«, Systemets Hovedhjørnesteen,
en Categorie som ofte bruges lige saa latterligt som hvis En
under Rubrikken Trykfeil vilde anføre een og saa tilføie: der
findes i Bogen vel flere, men her er Stedet ikke til videre at
gaae ind derpaa: ved Hjælp af disse tvende Bestemmelser narres
man bestandigt, idet den ene bedrager definitivt, den anden
midlertidigt. J Dialogens Situation vilde det hele Phanta-
stiske med den rene Tænken slet ikke tage sig ud. — Jstedensor
at give Jdealismen Ret, men vel at mærke saaledes, at man
afviste det hele Spørgsmaal om Virkelighed (om et sig und-
dragende An-sich) i Forhold til Tænkning som en Anfægtelse,
hvilken lig al anden Anfægtelse umulig kan hæves ved at give
efter for den; istedenfor at standse Kants Misviisning, der bragte
Virkeligheden i Forhold til Tænkning; istedenfor at henvise
Virkeligheden til det Ethiske, gik Hegel rigtignok videre, thi
han blev phantastisk, og overvandt Jdealismens Skepsis ved
Hjælp af den rene Tænken, hvilken er en Hypothese, og naar den
ikke udgiver sig selv derfor, phantastisk; og denne den rene Tæn-
kens Triumph (at i den Tænken og Væren er Eet) baade til
at lee og til at græde over, thi i den rene Tænken kan der slet
ikke spørges virkeligt om Forskjelligheden —— At Tænkningen
har Realitet, antog den græske Philosophie uden videre. Ved
en Reflexion paa den maatte man komme til samme Resultat,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:46:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/7/0342.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free