- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Syvende Bind /
318

(1920-1926) Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

318

at denne netop tog sig stærkest ud i de laveste Existentser, i For-
stands-Forholdet mellem Endeligheder: for og bag, høire og
venstre, op og ned o. s. v.). Men altsaa i Forhold til den fuld-
komnere Existents, der gjelder det at Tænken og Væren er Eet?
Saaledes f.Ex. i Forhold til Jdeerne. Ja, Hegel har Ret;
og dog ere vi ikke komne et Skridt videre. Det Gode, det Skjønne,
Jdeerne ere i sig saa abstrakte, at de ere ligegyldige imod Exi-
stents, og ligegyldige mod anden end Tanke-Existents. Grunden
hvorfor det altsaa er sandt her med Jdentiteten af Tænken og
Væren, er fordi der ved Væren ikke kan forstaaes Andet end
Tænken. Men saa er Svaret altsaa et Svar paa Noget, hvorom
der ikke kan spørges der, hvor Svaret hører hjemme. Og nu
et enkelt existerende Menneske er jo dog vel ingen Idee, hans
Existents dog vel noget Andet end Ideens Tanke-Existents?
At existere (i Forstand af at være dette enkelte Menneske) er
vel en Ufuldkommenhed i Sammenligning med Ideens evige
Liv, men en Fuldkommenhed i Forhold til det, slet ikke at være.
En saadan Mellemtilstand er omtrent det at existere, Noget
der passer sig for et Mellemvæsen, som Mennesket er det. Altsaa,
hvorledes forholder det sig med den formeentlige Jdentitet af
Tænken og Væren i Forhold til den Art af Existents, som er
et enkelt existerende Menneskes-? Er jeg det Gode, fordi jeg
tænker det, eller er jeg god, fordi jeg tænker det Gode? Ingen-
lunde. Er jeg til, fordi jeg tænker det? Forsvarerne af den philo-
sophiske Sætning om Jdentiteten af Tænken og Væren sagde
jo selv, at den ikke gjaldt i Forhold til de ufuldkomne Existentserz
men det at existere som et enkelt Menneske, er det nu en fuld-
kommen Jdee-Existents? Og herom er det jo der spørges Her
gjelder det vel omvendt, at fordi jeg er til og er tænkende, derfor
tænker jeg at jeg er til. Existents adskiller her den ideelle Jdentitet
af Tænken og Væren, jeg maa existere, for at kunne tænke,
og jeg maa kunne tænke (f. Ex. det Gode) for at existere deri.
Det at existere som dette enkelte Menneske er ikke saa ufuldkom-
men en Existents som f. Ex. at være en Rose. Derfor sige jo
ogsaa vi Mennesker, at, hvor ulykkelig man end er, er det dog

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:46:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/7/0344.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free