- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Syvende Bind /
320

(1920-1926) Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

320

sophere var i Grækenland en Handling, den Philosopherende
derfor en Existerende, han vidste kun lidt, men vidste det til-
gavns-, fordi han aarle og silde beskjæftigede sig med det Samme.
Hvad er nuomstunder det at philosophere, og hvad Det, som
en Philosoph nuomstunder egentligen veed Besked om, thi at
han veed Alt, nægter jeg ikke? —- Den philosophiske Sætning
om Jdentiteten af Tænken og Væren er lige det Modsatte af
det, den synes, den er Udtrykket for, at Tænkningen aldeles har
forladt Existentsen, at den er vandret ud og har fundet en sjette
Verdensdeel, hvor den absolut er sig selv nok i den absolute
Jdentitet af Tænken og Væren. Abstrakt bliver tilsidst det at
existere i en forflygtiget metaphysisk Forstand det Onde, abstrakt
bliver det i humoristisk Forstand en høist langweilig Sag, et
latterligt Sinkerie. Dog er der her endnu en Mulighed for det
Ethiske at holde igjen, da det Ethiske accentuerer det at existere,
og Abstraktionen og Humor endnu have et Forhold til det at
existere. Den rene Tænken derimod har sin Seier forvunden,
og har Jntet, Jntet med Existents at gjøre.

3- A-

Dersom det at tænke i Virkelighedens Betydning kunde
give Virkelighed, og ikke i Mulighedens Betydning Tanke-
Realitet: saa maatte ogsaa det at tænke kunne tage Tilvær,
borttage fra den Existerende den eneste Virkelighed, til hvilken
han forholder sig som Virkelighed, hans egen (til en Andens
forholder han sig som viist blev, kun tænkende), o: han maatte
i Virkelighedens Forstand kunne tænke sig selv bort, saa han
virkelig op«hørte at være til. Jeg gad dog vidst, om Nogen vil
antage dette, der omvendt vilde forraade lige saa megen Over-
tro paa den rene Tænken som den Replik af en gal Mand (hos
en Digter): at han vil stige ned i Dovrefjeld og sprænge hele
Verden med en eneste Syllogisme — Man kan være distrait
eller man kan ved idelig Omgang med den rene Tænken blive
distrait, men ganske lykkes det ikke, snarere mislykkes det ganske,
og man bliver ved Hjælp as ,,den stundom bedrøvelige Professor-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:46:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/7/0346.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free