- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Syvende Bind /
343

(1920-1926) Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

343

Princip, kun at dette ,,selv« har faaet langt rigere og langt
dybere Bestemmelser, hvilke ere endnu vanskeligere at forstaae
sammen med det at existere. Den Troende er en snbjektiv Tæn-
ker, og Forskjellen kun, som ovenfor blev viist, mellem den
Eenfoldige og den eenfoldige Vise. Dette ,,sig selv« er atter
ikke her den rene Menneskehed, den rene Subjektivitet og andet
Saadant, hvorved Alt bliver let, da Vanskeligheden tages bort,
og hele Sagen overflyttes i Abstraktionens Schattenspiel. Van-
skeligheden er større end for Grækeren, fordi der er endnu større
Modsætninger sat sammen, fordi Existents er accentueret paradox
som Synd, og Evigheden paradox som Guden i Tiden. Vanske-
ligheden er at existere deri, ikke abstrakt at tænke sig ud deraf
og abstrakt at tænke over f. Ex. en evig Gudvorden og andet
Saadant, der fremkommer, naar man tager Vanskeligheden
bort. Den Troendes Existents er derfor endnu mere lidenskabelig
end den græske Philosophs (der selv i Forhold til sin Ataraxie
i høi Grad behøvede Lidenskab), thi Existents giver Lidenskab,
men Existents paradox giver Lidenskabens Høieste

At abstrahere fra Existents er at tage Vanskeligheden bort,
men at forblive saaledes i Existents, at man eet Øieblik for-
staaer Eet, et andet Øieblik et Andet, er ikke at forstaae sig selv.
Men at forstaae det meest Modsatte sammen og forstaae sig
selv existerende deri, er saare vanskeligt. Man agte blot paa
sig selv og paa Menneskenes Tale, da vil man see, hvor sjeldent
det lykkes. —— Een er god, en Anden klog, eller det samme Men-
neske handler eengang godt, en anden Gang klogt, men paa
eengang i det Samme at see det Klogeste og blot see det for at
ville det Gode er allerede vanskeligt. Een vil lee, en Anden
vil græde, eller det samme Menneske gjør det til forskjellige
Tider, men paa eengang at see det Comiske og det Tragiske i
det Samme, er vanskeligt. At være sønderknuust over sin Synd,
og saa igjen frisk Fyr, er ikke vanskeligt, men paa eengang at
være sønderknuust og sorgløs, er vanskeligt. At tænke Eet og
have glemt alt Andet er ikke vanskeligt, men at tænke Eet og
i samme Øieblik have det Modsatte hos sig, og ene det i Existents,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:46:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/7/0369.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free