- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Syvende Bind /
368

(1920-1926) Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

368

virring har travlt med at forklare Christendommen spekulativt,
hvilket næsten er at fornærme den. Dersom nemlig Christen-
dommen var en philosophisk Lære, saa kan man ære den ved
at sige, at den er vanskelig at begribe (spekulativt); men dersom
Christendommen selv antager, at Vanskeligheden er at blive
og at være Christen, saa bør den end ikke være vanskelig at for-
staae, nemlig at forstaae saaledes, at man kan begynde paa
Vanskeligheden —- at blive Christen og at være Christen.
Christendommen er nu ingen Lære-M men udtrykker en
Cxistents-Modsigelse og er en Existents-Meddelelse. Dersom
Christendommen var en Lære, vilde den eo jpso ikke danne

ss·) Blot her nu ikke strax et hurtigt Hoved forklarer en Læseverden,
hvor taabelig min hele Bog er, hvad man mere end tilstrækkeligt seer deraf,
at jeg debiterer noget Saadant, som at Christendommen ikke er en Lære-
Lad os forstaae hinanden. Eet er dog vel en philosophisk Lære, der vil begribes
og spekulativt forstaaes, et Andet en Lære, der vil realiseres i Existents Naar
der i Forhold til denne sidste Lære skal være Tale om Forstaaelse, saa maa
denne Forstaaelse være, at forstaae, at der skal existeres deri, at forstaae hvor
vanskeligt det er, at existere deri, hvilken uhyre Existents-Opgave denne
Lære sætter den Lærende. Naar det saaledes til en given Tid i Forhold til
en saadan Lære (en Existents-Meddelelse) er blevet almindeligt at antage,
at det at være hvad Læren byder er saa saare let, men det at forstaae Læren
spekulativt saa vanskeligt: saa kan En være i god Forstaaelse med denne Lære
(C—xistents-Meddelelsen), naar han søger at vise, hvor vanskeligt det er existe-
rende at efterkomme Læren. J Forhold til en saadan Lære er det derimod
en Misforstaaelse, at ville spekulere over den. En saadan Lære er Christen-
dommen. At ville spekulere over den er en Misforstaaelse, og eftersom man
gaaer videre og videre ad denne Vei, forskylder man en større og større Mis-
forstaaelse. Naaer man endeligen det Punkt, at man ikke blot vil spekulere,
men at man spekulativt har forstaaet den, saa har man naaet Misforstaael-
sens Høieste Dette Punkt er naaet ved Mediationen af Christendom og
Spekulation, og derfor er ganske rigtigt den moderne Spekulation den hoieste
Misforstaaelse af Christendommen Naar dette nu forholder sig saaledes,
og naar det fremdeles er givet, at det nittende Aarhundrede er saa skræk-
keligt spekulativt, saa er det at befrygte, at det Ord Lære øieblikkeligt for-
staaes om en philosophisk Lære, der skal og vil begribes. For at undgaae
denne Mislighed, har jeg valgt at kalde Christendommen en Existents-Med-
delelse, for ret bestemt at betegne dens Forskjellighed fra Spekulationen.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:46:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/7/0394.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free