- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Syvende Bind /
373

(1920-1926) Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

373

at ligne de almindelige Jndledninger — og tillige de Leietjenere,
hvilke Hotellerne udsende for strax at modtage de Reisende
paa Toldboden og anbefale Vertshuset — ender med at have
gjort det vanskeligt at blive Christen, om Jndledningen end
tillige har søgt at vise hvad Christendom er. See, Vertshuset
trænger til de Reisende; i Forhold til Christendommen var det
dog mere passende, om Menneskene fattede, at de trængte
til Christendommen Den Distinktion mellem at vide hvad
Christendom er (det Letteste) og at være Christen (det Vanske-
ligste) passer ikke med Hensyn til det Skjønne eller med Hensyn
til Læren om—det Skjønne Havde da Dialogen Hippias oplyst
hvad det Skjønne er, saa havde der slet Jntet været tilbage,
der blev gjort vanskeligt, og hiin Dialog slet intet Tilsvarende
havt til vort Foretagendes Dobbelthed: der oplyser hvad Chri-
stendom er, men gjør det blot vanskeligt at blive Christen. Men
er det at blive Christen det Vanskelige den absolute Afgjørelse,
saa kan der ingen Jndledning være uden en frastødende, der
netop ved Frastødet gjør opmærksom paa, at det er den absolute
Afgjørelse Selv ved den længste Jndleden er man derfor i
Retning af Afgjørelse ikke kommen Afgjørelsen et eneste Skridt
nærmere thi ellers er Afgjørelsen ikke den absolute, det qvali-
tative Spring, og man er narret istedenfor at være hjulpen.
Men dette at Jndledningen i sit Maximum ikke kommer det,
hvortil den indleder, et eneste Skridt nærmere, er atter Udtrykket
for at den kun kan være frastødende Philosophien indleder
ligefrem til Christendommen, den historiserende og rhetoriske
Jndledning ligesaa, og det lykkes — fordi der indledes til en
Lære, men ikke til det at blive en Christen.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:46:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/7/0399.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free