Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
374
Sectio ll.
Problemet selv.
Jndividets evige Salighed afgjøres i Tiden ved Forholdet til
noget Historisk, der ydermere er saaledes historisk, at i dets
Sammensætning Det er medoptaget, hvilket ifølge sit Væsen
ikke kan blive historisk, og altsaa maa blive det i Kraft as
det Absurde.
Problemet er pathetisk-dialektisk Det Pathetiske ligger i
det Første, thi i det pathetiske Forhold til en evig Salighed
culminerer et Menneskes Lidenskab. Det Dialektiske ligger i det
Sidste, og Vanskeligheden er netop, at Problemet er saaledes
sammensat. At elske er ligefrem Pathos, at forholde sig til en
evig Salighed er i Reflexionens Sphære ligefrem Pathos; det
Dialektiske ligger i, at den evige Salighed, til hvilken Jndividet
antages at forholde sig pathetisk rigtigt, selv gjøres dialektisk
ved nærmere Bestemmelser, hvilket igjen virker som et Jn-
citament til at bringe Lidenskaben paa sit Yderste. Naar man
existerende udtrykker og længere har udtrykt at man opgiver
og har opgivet Alt for at forholde sig til det absolutes Idag
saa saaer det, at der er Betingelser, en absolut Indflydelse til
at spænde Lidenskaben saa hoit som det er muligt. Allerede i
Forhold til relativ Pathos er det Dialektiske som Olie i Ilden,
der mangfoldiggjor dens inderlige Omfang, og opflammet
Lidenskaben intensivt· Men da man har glemt hvad det er at
existere sensu eminenti, da man som oftest henforer det Pathe-
tiske til Phantasie og Følelse, og lader det Dialektiske ophæve
hiint, istedenfor at ene begge i Existentsens Samtidig·hed, saa
er i vort philosophiske nittende Aarhundrede det Pathetiske
kommet i Miscredit, og det Dialektiske blevet lidenskabslast,
som det jo saaledes er blevet saa let og geläufigt at tænke Mod-
sigelser — thi Lidenskaben er netop det Spændende i Mod-
sigelsen, naar denne tages bort er Modsigelsen et Plaisanterie,
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>