- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Syvende Bind /
394

(1920-1926) Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

394

Ord: ,,det er meget for meget, Deres Velærværdighed, at Guden
lader sig korsfceste." J mangt et Livs-Forhold kan hiin Leve-
regel ne qujd nimjs have sin Gyldighed, men anvendt paa
det absolute lidenskabelige Forhold til det absolute Idag er
den Galimathias Det gjelder tvertimod om absolut at vove
Alt, absolut sætte Alt ind, absolut attraae det høieste Troon
men da gjelder det igjen om, at selv den absolute Lidenskab
ogForsagelse af alt Andet ikke faaer Skin af at fortjene, erhverve
en evig Salighed. Det første sande Udtryk for at forholde sig
til det absolute Vel-og er at forsage Alt, men hvis i samme Øie-
blik Tilbagegangen ikke skal begynde, saa er den sande Forstaaelse
deraf, at denne Forsagen af Alt dog er Jntet, hvis den skulde
fortjene det høieste Gode. Hedenskabets Vildfarelse ligger paa
første Sted: ikke at ville vove Alt; Middelalderens paa andet
Sted: at misforstaae Betydningen af at vove Alt; vor Tids
Sammensurium medierer.

Klosterbevægelsens Mislighed laae (fraseet den formeent-
lige Fortjenstligheds Vildfarelse) deri, at den absolute Ind-
vortes·hed, sormodentligen for ret energisk at bevise at den var
til, sik sit paafaldende Udtryk i en distingveret særskilt Udvortes-
hed, hvorved den dog, hvordan man vender og dreier sig, kun
blev relativ forskjellig fra al anden Udvorteshed. Mediationen
lader enten Forholdet til det absolute Tøs-og medieres ind i
de relative Formaal, hvorved det selv bliver relativt, eller som
et Abstrakt udtømme sig i de relative Formaal som Prædi-
katerne, hvorved det absolute Forholds Majestcet bliver en
intetsigende, bliver en stadselig Jndledning til Livet, der dog
bliver udenfor Livet, bliver som et Titelblad, der ikke bindes
med, naar Bogen indbindes· Men Forholdet til det absolute
Idag kan ikke siges at udtømme sig i de relative Formaal, da
det absolute Forhold kan fordre Forsagelsen af dem alle. Der-
imod kan Den, der forholder sig til det absolute 18209 meget
godt være i de relative netop for forsagende at indøve det absolute
Forhold. Da næsten Enhver i vor Tid er en gewaltig Karl
paa Papiret, saa faaer man stundom med Bekymringer at

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:46:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/7/0420.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free