Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
398
har det hos sig, medens man sorbliver i Existentsens relative
Formaal —— og lad os saa ikke glemme, at i Skolen var det
idetmindste Tilfældet, at man kjendte den maadelige Discipel
paa, at han ti Minuter efter Opgaven var foresat, strax kom
rendende med sit Papir og sagde: jeg er færdig
Mediationen bliver altsaa uden for. Jeg vil tage Forelskelse
som IszaH og lade et Individ ved en Misforstaaelse opfatte
denne som det absolute Ixzag Han vil da ikke løbe ud af Ver-
den, han vil være som vi Andre, maaskee Justitsraad, maaskee
Kjøbmand o.s.v., men som han engang forstod det absolut,
at hans Forelskelse var ham det Absolute, saa vil hans absolute
Opgave være bestandigt at forstaae det saaledes, og som det
engang var ham en Gysen, at hans Forelskelse ikke skulde være
det Absolute, men vrøvles ind i et Baade-Og, saa vil han af
al Magt arbeide paa, at det aldrig maa skee. Hvor blev saa
Mediationen? Og hvad var saa Feilen? Feilen var, at han op-
fattede en Forelskelse som det absolute Idag Men i Forhold
til det absolute Idag bærer Jndividet sig rigtigt ad ved at bære
sig saaledes ad. Ved Alt hvad han foretager sig, hvor han er,
hvorledes hans Tilstand er, om Verden vinker eller truet, om
han spøger eller er alvorlig, seer Resignationen først og frem-
mest efter, at den absolute Respekt for det absolute Idag absolut
er bevaret. Men dette er ingen Medieren, saa lidet som det er
en Medieren mellem Himmerig og Helvede at sige: at der er
et svælgende Dyb befæstet imellem dem; og et saadant svæl-
gende Dyb er i Respekten befæstet mellem det absolute Idag
og de relative.
Men er dette saaledes, og Opgaven at indøve det absolute
Forhold, saa bliver Existentsen uhyre anstrænget, fordi der
bestandigt gjøres en Dobbeltbevægelse. Klosterbevaegelsen vil
udtrykke Jndvortesheden ved en Udvorteshed, der skal være
Jndvortesheden. Heri ligger Modsigelsen; thi at være Munk
er lige saa vel noget Udvortes som at være Justitsraad. Media-
tionen afskaffer det absolute Idag. Men en i Sandhed pathetisk
Existerende vil hvert Øieblik udtrykke for sig selv, at det absolute
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>